Universiti Malaya UM Meminta Maaf atas Kontroversi Bruce Gilley

Universiti Malaya (UM) Meminta Maaf atas Kontroversi Bruce Gilley

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Universiti Malaya (UM) Meminta Maaf atas Kontroversi Bruce Gilley

Universiti Malaya (UM) (UM) Apologises over pro-Israel Speech

Universiti Malaya (UM) telah meminta maaf atas menjemput seorang ahli akademik Amerika yang kontroversial, Bruce Gilley, yang menuduh pemimpin Malaysia memperjuangkan “Holocaust kedua” terhadap orang Yahudi semasa memberikan ceramah di universiti itu.

Gilley, seorang profesor sains politik di Universiti Portland State, dijemput oleh Jabatan Pengajian Antarabangsa dan Strategik UM untuk memberikan siri ceramah. Dalam satu catatan yang kini telah dipadam di X, Gilley mendakwa bahawa “negara yang pemimpin politiknya memperjuangkan Holocaust kedua terhadap orang Yahudi tidak akan pernah menjadi pemain serius dalam urusan dunia, dan pasti tidak akan menjadi rakan atau rakan kongsi Amerika.”

UM menyatakan kesedihan terhadap “kata-kata tidak bertanggungjawab dan ekstrim Gilley yang membangkitkan kemarahan setiap rakyat Malaysia” dan berkata ia telah mengakui arahan dari Kementerian Pendidikan Tinggi untuk membatalkan semua program dan aktiviti yang dirancang yang melibatkan Gilley. Universiti juga menyatakan akan mengambil tindakan terhadap mereka yang terlibat dalam kontroversi dan menyediakan laporan penuh untuk meningkatkan prosedur serta melaksanakan garis panduan yang lebih ketat untuk menyaring penceramah jemputan.

Kenyataan Gilley membangkitkan kemarahan di seluruh Malaysia, dengan Kesatuan Mahasiswa UM dan kumpulan pelajar lain mengutuk kenyataannya. Kementerian pendidikan tinggi memerintahkan penyiasatan ke atas insiden itu. Gilley kemudian mendakwa beliau memadam catatannya demi keselamatan dan kesejahteraan kakitangan UM yang menjemputnya, dan dia mengumumkan dia telah selamat meninggalkan Malaysia, mengatakan dia “satu langkah di depan ‘kerumunan’ yang diadakan oleh kerajaan.”

Malaysia, seperti banyak negara yang majoriti Muslim, telah menjadi penyokong teguh kepada perjuangan Palestin dan penentang keras tindakan ketenteraan Israel. Latar belakang kontroversial Gilley termasuk sebuah kertas pada tahun 2017 berjudul “The Case for Colonialism,” yang membangkitkan kemarahan kerana menggalakkan pengulangan pentadbiran kolonial di negara membangun.

Kontroversi di Universiti Malaya (UM)

Gilley, seorang profesor sains politik di Universiti Portland State, dijemput oleh Jabatan Pengajian Antarabangsa dan Strategik UM untuk memberikan siri ceramah. Semasa ucapan utama bertajuk “Adakah Malaysia Akan Menjadi Kuasa Pertengahan Aktif”, Gilley mendakwa bahawa “negara yang pemimpin politiknya memperjuangkan Holocaust kedua terhadap orang Yahudi tidak akan pernah menjadi pemain serius dalam urusan dunia, dan pasti tidak akan menjadi rakan atau rakan kongsi Amerika.”

Kenyataan Gilley telah menimbulkan kemarahan di seluruh Malaysia, dengan Kesatuan Mahasiswa UM dan kumpulan pelajar lain mengutuk kenyataannya. Kementerian pendidikan tinggi memerintahkan penyiasatan ke atas insiden itu dan mengarahkan UM untuk membatalkan semua program dan aktiviti yang dirancang yang melibatkan Gilley.

UM menyatakan kesedihan terhadap “kata-kata tidak bertanggungjawab dan ekstrim Gilley yang membangkitkan kemarahan setiap rakyat Malaysia” dan berkata ia akan mengambil tindakan terhadap mereka yang terlibat dalam kontroversi. Universiti juga menyatakan akan menyediakan laporan penuh untuk meningkatkan prosedur dan melaksanakan garis panduan yang lebih ketat untuk menyaring penceramah jemputan pada masa depan.

Gilley kemudian mendakwa bahawa beliau memadam catatannya demi keselamatan dan kesejahteraan kakitangan UM yang menjemputnya, dan beliau mengumumkan beliau telah selamat meninggalkan Malaysia, mengatakan bahawa beliau “satu langkah di depan ‘kerumunan’ yang diadakan oleh kerajaan.”

Kontroversi ini bermula dari tuduhan Gilley bahawa pemimpin politik Malaysia memperjuangkan “Holocaust kedua” terhadap orang Yahudi, yang dilihat sebagai amat menghina dan merangsang perasaan oleh rakyat Malaysia. Ini menyebabkan pembatalan acaranya dan permohonan maaf dari UM.

Latar Belakang Bruce Gilley

Bruce Gilley adalah seorang profesor sains politik warga Kanada-Amerika dan pengarah program PhD dalam Hal Ehwal Awam dan Dasar di Sekolah Kerajaan Mark O. Hatfield di Universiti Portland State.

Beliau dilahirkan pada 21 Julai 1966 di Montreal, Kanada. Bruce menerima Ijazah Sarjana Muda dalam ekonomi dan hubungan antarabangsa dari Universiti Toronto pada tahun 1988, Ijazah Sarjana Ekonomi dari Universiti Oxford dari tahun 1989 hingga 1991, dan PhD dalam politik dari Universiti Princeton pada tahun 2007.

Bruce Gilley menjadi profesor adjunk di Jabatan Sains Politik di Universiti Portland State pada tahun 2008, diberikan tenure pada tahun 2011, dan dipromosikan menjadi profesor penuh pada tahun 2016.

Penyelidikannya tertumpu pada politik perbandingan dan antarabangsa, demokrasi, perubahan iklim, legitimasi politik, dan konflik antarabangsa. Beliau merupakan pakar dalam politik China dan Asia.

Beliau merupakan pengasas dan presiden Persatuan Sarjana Oregon, ahli Heterodox Academy, dan penandatangan asal Pledge Fakulti Akademik Oregon tentang Kebebasan.

Bruce Gilley telah menerima beberapa anugerah dan pencalonan untuk kerjanya dalam bidang akademik, termasuk Biasiswa Komanwel dari Universiti Oxford dan Anugerah Pengajian Asia Timur dari Universiti Princeton.

Gilley dikenal kerana kertas kontroversialnya pada tahun 2017 “The Case for Colonialism” yang membangkitkan kemarahan kerana menggalakkan pengulangan pentadbiran kolonial di negara membangun.

Bruce Gilley telah menjadi kontroversi dengan beberapa karya akademiknya.

Kontroversi mengenai “The Case for Colonialism”

Kertas itu menghujahkan bahawa kolonialisme Barat secara “amnya” adalah baik untuk mereka yang terlibat dengannya dan dianggap sah oleh mereka. Ia kemudian menggesa untuk kembali kepada penjajahan Barat ke atas Dunia Ketiga.

Kertas itu membangkitkan reaksi marah, dengan seruan untuk menarik baliknya diikuti oleh peletakan jawatan sebahagian besar lembaga editorial jurnal yang menerbitkannya.

Para pengkritik berhujah bahawa hujah-hujah Gilley terhadap mereka yang menentang kolonialisme semuanya terlalu cacat, dan bahawa beliau tidak memberikan justifikasi bagi dakwaannya bahawa kolonialisme sama ada bermanfaat atau dianggap sah oleh mereka yang tinggal di bawahnya.

Para sarjana menuduh Gilley kurang teliti, tidak mampu atau tidak mahu mencabar kepercayaan dan nilai-nilainya sendiri, dan mengambil perspektif yang menghalang kebenaran. Mereka berhujah bahawa kertas itu kurang memenuhi syarat-syarat saintifik seperti falsifiabiliti dan keterbukaan kepada data baru.

Bruce Gilley dikritik kerana membuat dakwaan yang logik bertentangan bahawa kolonialisme sama ada terlalu mengganggu atau tidak mengganggu, dan kerana mengabaikan atau menolak bahawa kolonialisme itu merugikan dan kekerasan.

Kertas Bruce dilihat sebagai pembelaan kolonialisme yang sangat kontroversial dan bermasalah yang menghadapi tentangan kuat dari komuniti akademik. Perdebatan itu menonjolkan perpecahan yang mendalam dalam bidang kajian kolonial.

Siasatan oleh Universiti Portland State

Siasatan oleh Universiti Portland State terhadap Gilley atas diskriminasi yang berpotensi:

Pada tahun 2018, Gilley sedang disiasat oleh Universiti Portland State atas dakwaan diskriminasi selepas menerbitkan kertas kontroversialnya “The Case for Colonialism”. Siasatan universiti terhadap tingkah laku Gilley dan aduan terhadapnya dikekalkan sebagai rahsia dan sulit. Gilley berhujah bahawa siasatan itu adalah serangan terhadap kebebasan akademiknya dan cubaan untuk menyekat pandangan beliau. Siasatan dan hasilnya tidak diumumkan secara terbuka, menonjolkan kebimbangan mengenai cara universiti mengendalikan isu kebebasan akademik.

Bruce Gilley telah menghadapi dua kontroversi besar dan siasatan – satu berkenaan dengan kertasnya pada tahun 2017 yang membela kolonialisme, dan satu lagi oleh universitinya sendiri atas tuduhan diskriminasi yang berkaitan dengan kertas itu. Kedua-dua kes menimbulkan tentangan yang signifikan dan perdebatan seputar kebebasan akademik.

Diperhatikan bahawa bahkan di negara asalnya Amerika, di mana dia berasal, Bruce Gilley adalah sesuatu yang agak kontroversi.

Rujukan

1 Pdx Edu | | 3 Wikipedia | | 4 Cato | | 5 Nas | | 6 Pdcnet | | 7 Wikipedia | | 8 Simonandschuster | | 9 Time | | 10 Malaymail | | 11 Thestar My | | 12 Scmp | | 13 Youtube | | 14 Um Edu My | | 15 Youtube | | 16 Youtube | | 17 Hill Top | |

Related Posts

Translate »