Tun Abdul Taib Mahmud

Tun Abdul Taib Mahmud. Gergasi Malaysia

Tun Abdul Taib Mahmud, (21 Mei 1936 – 21 Feb 2024) ialah seorang ahli politik Malaysia yang telah meninggal dunia. Beliau dikenali sebagai Bapa Sarawak Moden. (Bapa Pemodenan Sarawak).

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Peguam kelahiran Miri yang dilatih di Adelaide itu telah berada di kancah politik Sarawak sejak pembentukan Malaysia pada 1963, menjadikannya salah seorang ahli parlimen Malaysia yang paling lama berkhidmat. Semasa beliau berkhidmat sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak ketujuh dari Mac 2014 hingga Januari 2024. Dari Mac 1981 hingga Februari 2014 beliau adalah Ketua Menteri Sarawak keempat. Beliau memerintah Sarawak selama 33 tahun, menjadikannya paling lama- berkhidmat sebagai ketua kerajaan sebuah negeri Malaysia, dengan tempoh perkhidmatan selama 33 tahun.

Beliau juga secara tidak rasmi dikenali sebagai Pak Uban, Pek Moh atau pun Rajah Putih.

NGO Bruno Manser Fund (BMF) yang berpangkalan di Switzerland mengeluarkan laporan yang menganggarkan aset keluarga Ketua Menteri Sarawak Abdul Taib Mahmud berjumlah AS$21 bilion (RM64 bilion).
Taib sendiri, kekayaan peribadi adalah AS$15 bilion (RM46 bilion), menjadikannya orang terkaya di Malaysia. BMF menuduh Taib telah menyalahgunakan tiga jawatannya sebagai ketua menteri, menteri kewangan negeri, dan menteri perancangan dan sumber, untuk menganugerahkan ahli keluarganya konsesi kayu yang luas, konsesi minyak sawit, kontrak negeri dan jawatan pengarah dalam syarikat terbesar Sarawak. Dengan laporan kekayaannya sedemikian, dia dan ahli keluarganya sering dituduh rasuah dan menggunakan kedudukan kuasa mereka untuk memperoleh kekayaan untuk diri mereka sendiri dan keluarga mereka.

Seperti kebanyakan orang lain di Malaysia, di seluruh Malaysia, dan di seluruh dunia. Sudah tentu terdapat banyak keluarga lain di seluruh dunia yang telah mengumpul kekayaan besar ketika mereka berkuasa.

Semasa memegang jawatan, Taib Mahmud memperjuangkan pembangunan ekonomi di Sarawak. Beliau menyelia projek infrastruktur, mempromosikan pelancongan, dan menarik pelaburan asing. Bagaimanapun, dakwaan rasuah dan eksploitasi alam sekitar menjejaskan pentadbirannya. Pengkritik menuduhnya mengumpul kekayaan yang besar melalui cara yang boleh dipersoalkan, termasuk kawalan ke atas pembalakan dan konsesi tanah.

Pada 2014, Taib Mahmud meletak jawatan sebagai Ketua Menteri, menyerahkan baton kepada sepupunya, Adenan Satem. Pemergiannya menandakan berakhirnya era yang dicirikan oleh kemajuan dan kontroversi. Di sebalik kritikan itu, Taib Mahmud kekal sebagai tokoh penting dalam politik Malaysia, meninggalkan legasi yang kompleks—yang mengaitkan pertumbuhan ekonomi dengan persoalan etika.

Taib Mahmud dilahirkan oleh Mahmud bin Haji Abang Yahya (ayah) dan Hajjah Hamidah binti Yakub (ibu). Dia mempunyai 9 lagi adik beradik. Pada usia 5 tahun, bapa Taib mengalihkan wangnya ke Mukah kerana Pendudukan Jepun. Di mana semua orang di rantau ini menderita selama bertahun-tahun. Hampir mustahil untuk menjadi kaya semasa Perang Dunia II. (WWII)

Selepas Perang Dunia Kedua, keluarga itu kembali ke Miri, beliau bersekolah di Sekolah Melayu Andi dan kemudiannya di Sekolah Rendah St Joseph. Beliau juga mendapat biasiswa Shell untuk belajar di Sekolah Menengah St. Joseph di Kuching dengan bantuan bapa saudaranya, Abdul Rahman yang juga Pegawai Anak Negeri Percubaan di Miri.

Taib Mahmud pada mulanya bercadang untuk menjadi seorang doktor, Setelah berunding dengan bapa saudaranya, dia mengambil undang-undang sebaliknya.

Saya diwajibkan belajar undang-undang kerana tekanan dan harapan keluarga. Saya lebih suka perubatan kerana saya rasa Sarawak amat memerlukan doktor. Saya telah digerakkan ke arah undang-undang oleh bapa saudara saya. Apabila saya memasuki politik pada tahun 1963, saya memberitahu diri saya bahawa saya akan memberi Parti Bumiputera lima tahun hidup saya.
— Abdul Taib Mahmud, seperti yang dilaporkan oleh Douglas Bullis pada tahun 1996.

Keputusan cemerlangnya dalam peperiksaan Sijil Persekolahan Tinggi (HSC) membolehkannya mendapat biasiswa Rancangan Colombo yang membolehkan Taib melanjutkan pelajaran di Universiti Adelaide di Australia Selatan. Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Undang-undang.

Selepas tamat pengajian, beliau telah diambil bekerja oleh Mahkamah Agung Australia Selatan, sebagai sekutu kepada Hakim Sir Herbert Mayo. Taib Mahmud melanjutkan pelajaran lepasan ijazahnya di Harvard International Summer Course pada tahun 1964.

Dari 1962 hingga 1963, Taib bekerja di Majlis Mahkota dari 1962 hingga 1963. Beliau mengambil bahagian dalam pembentukan parti Barisan Ra’ayat Jati Sarawak (BARJASA), di mana beliau menjadi naib pengerusi.

Pada Mac 1981, beliau dilantik sebagai Ketua Menteri Sarawak. Dalam tempoh perkhidmatannya, beliau berjaya meningkatkan tabung Negara daripada beberapa ratus juta ringgit kepada hampir 30 bilion ringgit.

Beliau dipuji dengan banyak pencapaian semasa menjadi Ketua Menteri Sarawak. Termasuk Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) mengandungi semua peruntukan yang diperlukan. Salah satu aspek utama MA63 ialah peruntukan untuk kawalan imigresen ke Sarawak yang melindungi penduduk dan sumber negeri.

Dia juga dapat menghalang UMNO daripada Sarawak, dan mengekalkan politik tempatan ke Sarawak.

Dan oleh itu Sarawak kurang terjejas oleh skandal politik di Malaysia sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Banyak pencapaian beliau termasuk pembinaan Lebuhraya Pan Borneo, Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (Sarawak Corridor of Renewable Energy (SCORE)) antara lain.

Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) telah meningkat daripada RM 6.5 bilion kepada RM 29.9 bilion pada tahun 1999. Kemiskinan dalam kalangan rakyat juga menurun. Pada tahun 1980, hanya 31.8% penduduk Sarawak mempunyai bekalan air, tetapi pada tahun 1995, angka itu mencecah 85% daripada penduduk. Walau bagaimanapun, Sarawak sebagai tempat yang besar, masih terdapat banyak jurang perbezaan antara kawasan bandar dan luar bandar.

Sudah tentu, adalah perkara biasa bagi orang ramai untuk membuat bising apabila melihat jurang pendapatan yang begitu besar. Sebagai contoh, jika anda melihat seseorang membuat berbilion dan berbilion dolar melakukan Pekerjaan X dan anda tidak membuat apa-apa wang melakukan perkara yang sama. Sudah tentu, adalah lumrah bagi orang ramai untuk mengeluh. Seperti jika anda melihat seseorang membuat satu juta dolar sebulan dan anda tidak membuat apa-apa wang. Anda akan mengeluh juga. Terdapat ruang untuk penambahbaikan di Sarawak, tetapi Sarawak secara keseluruhannya telah mendapat manfaat daripada kepimpinan Taib.

Pada asasnya, Tun Taib meletakkan asas yang baik untuk penggantinya untuk membina dan membawa Sarawak dan Malaysia ke peringkat seterusnya.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof memperingati Pencapaian Tun Taib, “Allahyarham Abdul Taib telah memberikan banyak jasa kepada Sarawak dalam semua aspek pembangunan, dan melalui politik, beliau menyatukan rakyat Sarawak dan memperjuangkan kesejahteraan inklusif Sarawak itu sendiri. Jika saya Jika hendak menghitung sumbangannya memang banyak, tetapi dari segi perjuangan politik, ia adalah mengenai perpaduan dan juga bagaimana untuk mempertingkatkan keupayaan rakyat Sarawak dari segi ilmu, kemahiran dan semangat juang.”

Rujakan

In Malaysia, money squabbles cast long shadow over death of Sarawak’s ex-governor Taib Mahmud. https://www.msn.com/en-xl/news/other/in-malaysia-money-squabbles-cast-long-shadow-over-death-of-sarawak-s-ex-governor-taib-mahmud/ar-BB1iDNk4

TAIB MAHMUD DEVOTED HIS LIFE TO PUBLIC SERVICE – SARAWAK MINISTER ABDUL KARIM. https://www.bernama.com/en/news.php?id=2272230

A long and illustrious career. https://www.thestar.com.my/news/nation/2024/02/22/a-long-and-illustrious-career

Ex-Sarawak chief minister Taib Mahmud dies at 87. https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/ex-sarawak-chief-minister-taib-mahmud-dies-at-87

Abdul Taib Mahmud. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Abdul_Taib_Mahmud

Abdul Taib Mahmud Family Tree: Wife Raghad Son And Daughter. https://celebcritics.com/abdul-taib-mahmud-family-tree-wife-son-daughter/

Tun Abdul Taib Mahmud — the Father of Modern Sarawak. https://theedgemalaysia.com/node/701718

Malaysia Kini. https://www.malaysiakini.com/news/209353

Dayak Daily. https://dayakdaily.com/tourism-minister-taib-built-state-coffers-to-rm30-bln-devoted-life-to-sarawak/

Don: Sarawak prospered under Taib. https://www.newsarawaktribune.com.my/don-sarawak-prospered-under-taib/

Malay Mall. https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/02/21/dpm-fadillah-taib-leaves-behind-a-great-legacy-for-sarawak/119293#google_vignette

Related Posts

Translate »