Saman Akan Datang dengan Raghad Taib

Pemergian Taib Mahmud, bekas gabenor Sarawak baru-baru ini, telah mendedahkan rangkaian kekayaan, kuasa dan pertikaian keluarga yang kusut. Taib, yang mendominasi perniagaan dan politik Sarawak selama lebih tiga dekad, meninggalkan warisan yang ditandai dengan politik yang bijak dan rangkaian hubungan perniagaan yang luas. Taib berkahwin dengan Raghad yang berusia 29 tahun pada 2010, setahun selepas isteri pertama kelahiran Poland, Laila meninggal dunia akibat kanser pada usia 68 tahun.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Raghad, berasal dari Syria, berkahwin dengan Taib pada 201. Dalam langkah yang tidak pernah berlaku sebelum ini, dia memperoleh kewarganegaraan Malaysia dan status Melanau asli dalam tempoh enam tahun. Pemerolehan keistimewaan yang cepat ini. Lebih-lebih lagi dia adalah isteri kepada Taib Mahmud.

Di tengah-tengah drama ini terdapat Raghad Kurdi Taib, isteri Taib yang lebih muda dari Syria. Tindakannya pada minggu-minggu terakhir kehidupan Taib telah mencetuskan kontroversi. Dituduh memindahkan Taib yang sakit secara paksa dari hospital di Kuching, Raghad mendapati dirinya terlibat dalam pergaduhan undang-undang dengan dua anak lelaki Taib berhubung kekayaannya yang besar. Pemindahan saham yang dipegang oleh Taib dalam CMS konglomerat telah menjadi tumpuan perbalahan.

Raghad kini terlibat dalam tuntutan mahkamah yang dibawa oleh dua anak lelaki Taib, Mahmud Abu Bekir dan Sulaiman Abdul Rahman, berhubung kekayaan patriark itu. Saudara-saudara mempersoalkan kesahihan tandatangan Taib pada dokumen yang memindahkan pemilikan saham kepada Raghad. Mereka berusaha untuk menghentikan pemindahan saham kepadanya yang dipegang oleh bapa mereka dalam Cahaya Mata Sarawak (CMS) kepadanya.

Di sebalik pertikaian ini, detik yang memilukan muncul semasa Taib bangun di masjid negara. Raghad, sebak namun tenang, berdiri di samping empat anak Taib, mengetepikan perbezaan mereka untuk memberi penghormatan terakhir. Pengebumian negeri yang diberikan kepada Taib mencerminkan kedudukannya yang berpengaruh, dengan orang kenamaan dan pemimpin negeri menghormati ingatannya.

Dalam An Instagram Post tadi, Raghad Taib menulis.

Kepada semua orang yang membantu meringankan pengebumian suami saya dan keluarga kami melalui masa yang sukar ini, kata-kata tidak dapat saya ucapkan setinggi-tinggi penghargaan. Saya amat berterima kasih kepada doktor, jururawat, dan kakitangan hospital, dan mereka yang telah membantu sepanjang proses pengebumian dari Kuala Lumpur ke Kuching.

Special thanks to Sultan of Brunei Sultan Hassanal Bolkiah, Brunei Prince Pengiran Muda Abdul Mateen Bolkiah, Sarawak Yang di-Pertua Negeri Tun Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, and Sarawak Premier Tan Sri Abang Johari Tun Openg who graced the funeral with your presence.

Setinggi-tinggi penghargaan kepada PDRM, TUDM, ATM, kakitangan Perkhidmatan Awam Sarawak, ASTANA, JKR, DBKU, JAIS, rakan media dan ramai lagi. Kepada orang ramai, orang kenamaan, dan anggota Kabinet yang hadir memberi penghormatan terakhir, terima kasih atas budi baik anda.

Akhir sekali, terima kasih kepada semua yang mendoakan dan mengucapkan terima kasih. Anda benar-benar telah memberi saya kekuatan untuk mengharungi kesedihan ini.

Saya memohon maaf sekiranya saya tertinggal mana-mana pihak, maklumlah saya amat menghargai segala kehadiran, doa, usaha dan bantuan anda semua.

Rujukan

Money squabbles loom over death of Malaysia’s Sarawak ex-governor Taib …. https://www.scmp.com/week-asia/people/article/3252714/malaysia-money-squabbles-cast-long-shadow-over-passing-sarawaks-ex-governor-taib-mahmud

Taib Mahmud’s wife Raghad confirms viral photo of elderly man in hospital bed not her husband. https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/02/20/taib-mahmuds-wife-raghad-confirms-viral-photo-of-elderly-man-in-hospital-bed-not-her-husband/119099

Raghad’s viral photos highlight Taib’s insane wealth and years of alleged corruption. https://cilisos.my/taib-raghad-sarawak-corruption/

Former governor of Malaysia’s Sarawak Taib Mahmud dies as family tussles over his wealth. https://www.msn.com/en-xl/news/other/former-governor-of-malaysia-s-sarawak-taib-mahmud-dies-as-family-tussles-over-his-wealth/ar-BB1iCd9B

Raghad: Please stop all negative assumptions and … – The Vibes. https://www.thevibes.com/articles/news/100906/raghad-please-stop-all-negative-assumptions-and-accusations-against-me

Sarawak police chief says Taib Mahmud’s wife Raghad under investigation …. https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/02/05/sarawak-police-chief-says-taib-mahmuds-wife-raghad-under-investigation-for-removing-ailing-ex-governor-from-hospital/116468

Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Abdul_Taib_Mahmud

Daily Motion. https://www.dailymotion.com/video/x8t24xg

Instagram. https://www.instagram.com/p/C31SG60vWp3/?hl=en

Instagram. https://www.instagram.com/p/CdJb7Euv6V5/?hl=en&img_index=1

Related Posts

Translate »