Ringgit akan Naik Semula

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata rekod pelaburan yang diluluskan Malaysia berjumlah RM329 bilion pada 2023 akan membantu mewujudkan peluang pekerjaan dan memacu pertumbuhan ekonomi bagi membantu negara mengharungi kesan kejatuhan nilai ringgit. 23% lebih tinggi daripada tahun 2022.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

“Kami komited untuk menangani isu rakyat, termasuk aspek perundangan, bahan makanan, dan kejatuhan nilai ringgit,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Penggerak Wanita Risda (Pewaris).

Data Besar menunjukkan bahawa Malaysia berada di Landasan Betul untuk pulih dan mungkin juga makmur. Kejatuhan nilai ringgit Malaysia adalah tindakan mengimbangi yang halus yang memerlukan pertimbangan yang bernas daripada kerajaan. Apabila mata wang berubah-ubah, ia memberi kesan kepada pelbagai aspek ekonomi, menjejaskan kedua-dua rakyat dan pelabur.

Kerajaan Malaysia juga sangat sibuk melaksanakan dasar sosial untuk Malaysia berikutan peristiwa global semasa. Berikutan pandemik Covid-19 dan banjir yang melanda, kerajaan Malaysia melaksanakan lapan pakej rangsangan dan bantuan ekonomi. Langkah-langkah ini, bersama-sama dengan dua belanjawan pengembangan untuk 2021 dan 2022, menyumbang kepada pertumbuhan 3.1% dalam ekonomi negara pada 2021, pulih daripada penurunan 5.6% pada 2020. Terutama sekali, pakej bantuan banjir diperkenalkan buat pertama kali untuk membantu mangsa. dalam membina semula kehidupan mereka berikutan banjir yang memusnahkan.

Bagaimanapun, data besar menunjukkan Malaysia berada di landasan yang betul. Dari 2021, Ekonomi Malaysia berkembang 3.1%, berbanding penurunan 5.6% pada 2020. Sejak suku keempat 2021, Malaysia telah menyaksikan tanda-tanda pemulihan ekonomi. Kadar pengangguran merosot kepada 4.1% pada Februari 2022. Ini kerana kerajaan sedang giat mengeluarkan wang untuk menyokong pekerja dengan inisiatif seperti JanaKerja dan JaminKerja.

Walau bagaimanapun, prospek ekonomi global masih tidak ideal. Ketegangan geopolitik yang timbul daripada konflik Ukraine-Rusia telah mengganggu pertumbuhan yang stabil selepas wabak. Konflik Timur Tengah dan juga Covid 19.

Dalam satu Kenyataan di laman webnya, Kementerian Kewangan (MOF) berkata, “susut nilai ringgit lebih didorong oleh fenomena global dan pengaruh pasaran”

Penurunan nilai ringgit kepada RM4.74 berbanding dolar AS pada September 2022 bukan disebabkan oleh kelemahan asas ekonomi negara atau kegagalan langkah yang diambil kerajaan melalui Bank Negara Malaysia (BNM). Pada 2022, Rizab Persekutuan AS (Fed) menaikkan kadar faedah dengan magnitud besar 425 mata asas (bps) dalam tempoh singkat antara Mac dan November 2022 untuk menangani isu inflasi yang tinggi. Peningkatan mendadak dalam kadar faedah AS, yang tinggi dan lebih agresif berbanding bank pusat lain, telah mendorong nilai mata wang dolar AS lebih tinggi berbanding kebanyakan mata wang global, termasuk ringgit.

Kejatuhan nilai ringgit yang berpanjangan mempunyai implikasi positif dan negatif. Walaupun ringgit yang lebih lemah memberi manfaat kepada pengeksport dan meningkatkan KDNK, ia juga meningkatkan kos untuk barangan import. Bagi setiap 5% susut nilai ringgit, harga barangan mungkin meningkat lebih kurang RM20 bagi setiap isi rumah. Mengimbangi kesan ini adalah penting untuk mengekalkan kestabilan.

Kenaikan mendadak dalam inflasi boleh menyebabkan stagflasi—gabungan inflasi yang tinggi dan aktiviti ekonomi yang berkurangan. Kerajaan mengakui kesan inflasi terhadap isi rumah dan ekonomi. Langkah-langkah sedang diambil untuk menangani cabaran ini.

Sebagai sebuah ekonomi terbuka yang sangat bergantung kepada perdagangan luar, Malaysia menghadapi kesan ketegangan geopolitik dan gangguan rantaian bekalan. Kerajaan mesti berhati-hati menguruskan kejatuhan nilai ringgit untuk memastikan kestabilan, menyokong pertumbuhan ekonomi, dan menjaga kesejahteraan rakyat dan pelabur.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menambah bahawa kestabilan politik Malaysia dan dasar ekonomi yang jelas adalah faktor penting yang menarik pelabur, dan dasar sedemikian mesti dikekalkan untuk memastikan kebajikan rakyat serta mengekalkan keyakinan pelabur untuk terus melabur di Malaysia.

Penyelidikan Ekonomi Kumpulan AmBank berkata ia kekal optimis bahawa ringgit akan meningkat semula, “Ini disebabkan spekulasi penurunan kadar Fed yang mendominasi dagangan pasaran dan mata hadapan forex berlegar di wilayah negatif. Dari segi kekuatan asas, ringgit dijangka meningkat lagi berikutan keadaan ekonomi Malaysia…”

Rujakan

My Say: Ringgit, inflation and the economy: A fine balancing act. https://theedgemalaysia.com/article/my-say-ringgit-inflation-and-economy-fine-balancing-act

Optimism on the ringgit remains | The Star. https://www.thestar.com.my/business/business-news/2024/02/20/optimism-onthe-ringgit-remains

Ringgit depreciation driven by global phenomena, not failure of BNM’s …. https://www.mof.gov.my/portal/en/news/press-citations/ringgit-depreciation-driven-by-global-phenomena-not-failure-of-bnm-s-measures-mof

Malay Mall. https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/02/25/dpm-zahid-record-rm329b-investments-will-buffer-malaysia-against-ailing-ringgit/119932#google_vignette

The Sun. https://thesun.my/local_news/ringgit-s-fall-needs-balanced-response-from-govt-for-benefit-of-people-investors-pm-KB12138615

Ministry of Finance. https://www.mof.gov.my/portal/en/news/press-citations/ringgit-depreciation-driven-by-global-phenomena-not-failure-of-bnm-s-measures-mof

The Star. https://www.thestar.com.my/business/business-news/2024/02/20/optimism-onthe-ringgit-remains

Instagram. https://www.instagram.com/p/Cz-7-oYSRhY/?hl=en

Related Posts

Translate »