Ramadan In Malaysia

رمضان كريم

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Bulan Ramadan di Malaysia dijangka bermula pada 11 Mac 2024. Bulan Ramadan adalah bulan kesembilan dalam kalendar Islam, di mana umat Islam di seluruh dunia menumpukan pada solat, puasa, bersedekah, dan ibadat agama. Ia adalah bulan yang sangat suci dan penting bagi umat Islam di seluruh dunia. Pada bulan Ramadan, umat Islam berpuasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari, menahan diri daripada makan, minum, dan aktiviti duniawi. Puasa ini bertujuan mendekatkan diri kepada Allah, menyucikan jiwa, dan meningkatkan kesedaran tentang kebajikan dan keberkatan.

Perkataan Ramadan berasal daripada akar bahasa Arab R-M-Ḍ (ر-م-ض) yang bermaksud “panas terik” dalam kata kerja Arab Klasik “ramiḍa (رَمِضَ)” yang bermaksud “menjadi sangat panas – menjadi terbakar; menjadi terik; menjadi menyala; menjadi. bercahaya”.

Ramadan adalah masa introspeksi rohani, peningkatan diri, dan pengabdian dan ibadah yang lebih mendalam bagi umat Islam. Umat ​​Islam diharapkan lebih berusaha untuk mengikuti ajaran Islam. Puasa (sawm) bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari. Selain menahan diri dari makan dan minum, umat Islam juga menjauhkan diri dari persetubuhan dan pertuturan serta tingkah laku maksiat sepanjang bulan Ramadhan. Puasa dikatakan dapat memesongkan hati daripada aktiviti duniawi, dengan tujuan membersihkan jiwa daripada kekotoran yang memudaratkan. Umat ​​Islam percaya bahawa Ramadan mengajar disiplin diri, mengawal diri, pengorbanan, dan empati terhadap golongan yang kurang bernasib baik, dengan menggalakkan sedekah dan zakat yang diwajibkan.

Beberapa pengecualian daripada berpuasa termasuk mereka yang sedang dalam perjalanan, haid, sakit teruk, hamil, atau menyusu. Namun, umat Islam dalam kategori ini masih boleh memilih untuk berpuasa, walaupun tidak dianjurkan oleh hadis. Mereka yang tidak mampu berpuasa diwajibkan menebus hari-hari yang tertinggal nanti. Zakat bermaksud memberi kepada fakir miskin. Atau Bersedekah kepada yang kurang bernasib baik.

Puasa dianggap selamat untuk individu yang sihat. Ia juga boleh membantu dalam mengurangkan penurunan berat badan, meningkatkan sensitiviti insulin dan mengurangkan rintangan insulin. Ia juga telah menunjukkan bahawa terdapat peningkatan yang ketara dalam skor risiko penyakit jantung koronari 10 tahun dan faktor risiko kardiovaskular yang lain.

Dalam tempoh 30 hari berikutnya, umat Islam yang taat akan membaca keseluruhan Al-Quran, yang terdiri daripada tiga puluh juz’ (bahagian), sepanjang hari-hari Ramadan.

Pada penghujung Ramadan, terdapat sambutan besar yang dikenali sebagai Hari Raya Aidilfitri atau Aidilfitri, di mana umat Islam berkumpul bersama keluarga dan rakan-rakan untuk meraikan keberkatan dan kegembiraan.

Suara Asia Mengharapkan Kepada Pembaca Kami

Rujakan

Ramadan Calendar 2024 Malaysia – Sehri & Iftar Ramadan Time Table. https://hamariweb.com/islam/malaysia_ramadan-timings133.asp
Pixabay. https://pixabay.com/photos/ramadan-recite-the-quran-islam-3435847/
Youtube. https://youtu.be/gVmvuCh1yTo?si=Ezpu64a-JWLGMhhk
Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Ramadan

Related Posts

Translate »