Malaysia Memimpin Dunia Islam Dalam Aman

Malaysia Memimpin Dunia Islam Dalam Aman

Awal tahun ini, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar Malaysia agar gencatan senjata serta-merta dan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Gaza disegerakan. Raja juga mahu Malaysia menjadi lebih global. Ahli Politik Malaysia menyahut seruan beliau.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Baru-baru ini, Timbalan Menteri Luar Datuk Mohamad Alamin dan Penolong Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Khaled Khiari membincangkan mengenai operasi pengaman berhubung Timur Tengah dan Myammar.

Di tengah-tengah landskap geopolitik Laut China Selatan yang kompleks, Malaysia berdiri sebagai penyokong teguh untuk keamanan dan kestabilan di rantau ini. Laut China Selatan, yang terkenal dengan kepentingan strategik dan tuntutan wilayah yang bertindih, telah menyaksikan ketegangan antara negara jiran.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata, “Kita harus terus mengekalkan Laut China Selatan sebagai lautan keamanan, kestabilan dan perdagangan…Marilah kita bekerjasama untuk memperbaharui mekanisme yang diterajui Asean, mengejar penyelesaian inklusif, dan menyokong keamanan yang mampan… Bersama-sama, kita boleh membentuk masa depan yang lebih harmoni, lebih selamat dan lebih baik untuk semua…”

Malaysia komited untuk mengiktiraf prinsip undang-undang antarabangsa yang diiktiraf secara universal, termasuk Konvensyen PBB 1982 mengenai Undang-undang Laut untuk mencapai penyelesaian secara aman.

Malaysia juga disenaraikan sebagai negara ke-18 paling aman di dunia dalam Indeks Keamanan Global 2023. Ia adalah negara Islam yang menduduki ranking tertinggi di dunia. Dan juga, Malaysia sangat terkenal dengan demokrasi dan kebebasan bersuara. Pandangan bertentangan dialu-alukan di Malaysia. Dan Minoriti di malaysia menikmati kualiti hidup yang baik dengan perumahan, kereta dan penginapan yang baik termasuk penjagaan kesihatan yang murah.

عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُؤْمِنُ يَأْلَفُ وَيُؤْلَفُ وَلا خَيْرَ فِيمَنْ لا يَأْلَفُ وَلا يُؤْلَفُ وَخَيْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ

5937 المعجم الأوسط للطبراني

6662 المحدث الألباني خلاصة حكم المحدث حسن في صحيح الجامع

Dalam isu-isu global hari ini terdapat banyak isu-isu yang disebabkan oleh pelampau agama yang melakukan tindakan keganasan dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Pentas ditetapkan untuk Malaysia pergi dan membuktikan bahawa Islam sememangnya agama keamanan dan menjadi kuasa yang lebih global seperti yang A Gong inginkan.

Rujukan

Suara Asia. https://suaraasia.com/news/agong-menyeru-perpaduan-untuk-memperbaiki-malaysia-secara-keseluruhan/
Bernama. https://www.bernama.com/en/news.php?id=2278300
Free Malaysia Today. https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2024/03/06/malaysia-committed-to-peace-in-south-china-sea-says-pm/
Vision of Humanity. https://www.visionofhumanity.org/wp-content/uploads/2023/06/GPI-2023-Web.pdf
Quran. https://dorar.net/hadith/sharh/124437
Pixabay. https://pixabay.com/

Related Posts

Translate »