Hyflux Ltd Dari Wira Air Ke Kebankrapan

Hyflux Ltd

Hyflux Ltd adalah sebuah syarikat produk dan penyelidikan mampan yang tersenarai di Bursa Saham Singapura (SGX). Syarikat ini diasaskan pada tahun 1989 oleh Olivia Lum, yang berkhidmat sebagai Ketua Eksekutif Kumpulan, Presiden, dan Pengarah Urusan. Pada tahun 2006, Hyflux dianugerahkan ‘Syarikat Air Tahun Ini’ oleh Global Water Intelligence di UK.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Walau bagaimanapun, syarikat ini menghadapi kesulitan kewangan dan diletakkan di bawah pengurusan kehakiman pada tahun 2020 disebabkan hutang yang berlebihan. Kawalan operasi syarikat ditukar kepada pengurus kehakiman yang dilantik, dan syarikat tersebut diluluskan untuk dibubarkan pada Julai 2021.

Pada November 2022, Olivia Lum, bekas CEO, dan empat ahli lembaga lain dituduh dengan pelanggaran Akta Sekuriti dan Hadapan Singapura. Pada Mac 2023, seorang bekas pengarah bebas, Lee Joo Hai, ditangkap di Malaysia dan dituduh dengan melanggar Akta Sekuriti dan Hadapan. Pada Mei 2023, tuduhan tambahan dibawa terhadap Olivia Lum atas pelanggaran yang didakwa terhadap Akta Syarikat berkaitan tugasnya sebagai pengarah.

Inovasi Teknologi Utama di Bawah Hyflux Ltd

Hyflux membangunkan beberapa inovasi teknologi utama dalam membran rawatan air:

  • FerroCep® Stainless Steel Tubular Membranes: Dibina daripada bahan eksklusif dan komposisi struktur unik, membran FerroCep® mampu menangani keadaan operasi yang ekstrem dan menangani keperluan penapisan industri di mana kepekatan tinggi bahan kimia, zarah terampai, dan pencemar sering menjadikan kaedah pemisahan membran lain tidak berkesan.
  • PoroCep® Hollow Fibre Submerged Membrane: Membran ini mempunyai salah satu kecekapan tenaga tertinggi dan kepadatan pembungkusan membran yang tinggi di kalangan membran MBR. Reka bentuk serat yang mengapung bebasnya mengurangkan kesan penyumbatan, membolehkannya berfungsi untuk tempoh yang panjang dengan pembersihan kimia yang minima.
  • Kristal® polymeric hollow fibre UF membrane: Dibangunkan, diuji dan dihasilkan di Singapura, membran Kristal® telah membawa teknologi ultrafiltrasi ke peringkat seterusnya dengan kekuatan regangan yang lebih tinggi. Mereka digunakan dalam pelbagai aplikasi termasuk pra-pemrosesan desalinasi, penapisan air dan kitar semula air sisa.

Hyflux juga bekerjasama dengan Universiti Teknologi Nanyang untuk mengembangkan membran biomimetik berdasarkan aquaporin yang mempunyai potensi untuk mengubah proses desalinasi air laut dengan mengurangkan kos operasi secara ketara.

Air dan Singapura

Singapura dianggap sebagai salah satu negara yang paling terancam oleh kekurangan air di dunia kerana kurangnya sumber air semulajadi dan tanah yang terhad untuk penyimpanan air. Negara ini sangat bergantung pada hujan, menjadikannya rentan terhadap musim kemarau yang panjang yang boleh menyebabkan kekurangan air.

Permintaan air total Singapura dijangka hampir dua kali ganda menjelang 2060, dengan sektor bukan domestik menyumbang hampir 70%. Negara ini kini menggunakan kira-kira 1.95 bilion liter air sehari, mencukupi untuk mengisi 782 kolam renang saiz Olimpik. Singapura telah mengiktiraf kepentingan untuk mendiversifikasi sumber airnya sejak kemerdekaannya lebih separuh abad yang lalu. Negara ini bertujuan untuk mencapai kemandirian air dan tidak bergantung kepada orang lain untuk keperluan asas ini.

Akses yang boleh dipercayai kepada air bersih adalah penting untuk pembangunan ekonomi dan pertumbuhan Singapura. Air adalah berharga dan mahal untuk dihasilkan, memerlukan perbelanjaan modal yang berterusan untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat.

Untuk menangani cabaran ini, Singapura telah melaksanakan strategi komprehensif yang dipanggil “Empat Tapan Kebangsaan” untuk mendiversifikasi bekalan airnya melalui tangkapan tempatan, air yang diimport, NEWater (air semula), dan desalinasi. Pendekatan bersepadu ini telah membantu Singapura menjadi bandar model untuk pengurusan air yang mampan.

Singapura dan Malaysia

Singapura kini bergantung kepada Malaysia untuk memenuhi 40% permintaan airnya dengan mengimport air mentah dari Sungai Johor di bawah perjanjian yang tamat pada tahun 2061. Ketergantungan ini terhadap negara asing untuk sumber yang kritikal menyekat keselamatan dan kedaulatan air Singapura.

Bagi mengurangkan bergantungan pada Malaysia, Singapura sedang melabur secara besar-besaran dalam sumber air alternatif seperti desalinasi dan kitar semula air (NEWater). NEWater kini dapat memenuhi 30% keperluan air Singapura dan boleh mencapai sehingga 55% menjelang 2050. Desalinasi pula boleh memenuhi sehingga 85% keperluan masa depannya. Akademik menyarankan ada “peluang baik” Singapura akan mencapai kemandirian air menjelang 2061 apabila perjanjian semasa dengan Malaysia tamat.

Loji desalinasi Singapura memerlukan tenaga yang tinggi dan mengeluarkan gas rumah hijau. Pemampatan air asin juga boleh merosakkan ekosistem marin. Kitar semula air melalui NEWater kurang merosakkan alam sekitar tetapi lebih mahal berbanding impot dari Malaysia di bawah perjanjian semasa.

Perjanjian air tersebut mengehadkan kawalan Malaysia terhadap sumbernya sendiri dan merosakkan kedaulatannya, terutamanya bagi negeri Johor. Malaysia berhujah mekanisme penentuan harga adalah tidak adil, kerana ia menerima kadar yang jauh lebih rendah berbanding harga pasaran untuk air yang dijual kepada Singapura.

Hyflux Ltd dan Air

Hyflux memainkan peranan penting dalam membantu Singapura mengatasi cabaran air melalui teknologi membran inovatif dan penyelesaian desalinasi:

Membran Kristal® Polymeric Hollow Fibre UF

Dibangunkan, diuji dan dihasilkan di Singapura, membran Kristal® mempunyai kekuatan regangan yang lebih tinggi berbanding teknologi ultrafiltrasi lain. Mereka digunakan dalam pelbagai aplikasi termasuk pra-pemrosesan desalinasi, penapisan air dan kitar semula air untuk menghasilkan air berkualiti tinggi.

Penyelesaian Desalinasi

Sebagai salah satu pembekal loji desalinasi global terkemuka, Hyflux membantu Singapura mengurangkan bergantungan pada air yang diimport dengan membangunkan keupayaan desalinasi air laut. Hyflux berkerjasama dengan Universiti Teknologi Nanyang untuk mengembangkan membran biomimetik berasaskan aquaporin yang mempunyai potensi untuk mengurangkan kos operasi desalinasi air laut secara ketara.

Sistem Membran Bioreaktor (MBR)

Sistem PoroCep® MBR Hyflux adalah kompak, berkecekapan tenaga dan mempunyai prestasi yang unggul untuk rawatan dan kitar semula air sisa. Reka bentuk unik serat yang mengapung bebas mengurangkan penyumbatan, membolehkan operasi yang berpanjangan dengan pembersihan minimal, yang seterusnya mengurangkan kos.

Sumbangan kepada Kemandirian Air Singapura

Inovasi Hyflux dalam teknologi desalinasi dan kitar semula air telah penting dalam strategi Singapura untuk mendiversifikasi sumber airnya dan mencapai kemandirian air. Menjelang 2060, air desalinasi dan NEWater dipercayai boleh memenuhi sehingga 85% permintaan air Singapura.

Walau bagaimanapun, masalah kewangan Hyflux dan likuidasinya pada tahun 2021 menyorot risiko bergantung kepada sebuah syarikat tunggal untuk infrastruktur air yang penting. Singapura terus melabur dalam ketahanan air melalui diversifikasi dan inovasi untuk mengatasi cabaran air jangka panjangnya.

Hyflux Ltd | Kebankrapan

Hyflux secara agresif memperluas operasinya secara global, mengambil projek dan pelaburan berisiko tinggi yang pada akhirnya tidak berjaya. Keupayaan kewangan syarikat ini tergugat oleh projek yang tidak menguntungkan, seperti loji kuasa dan desalinasi Tuaspring di Singapura.

Amalan pengurusan risiko Hyflux kurang memadai, dengan jawatankuasa pengurusan risiko hanya berjumpa sekali dalam tahun kewangan 2017. Ini menunjukkan syarikat tidak mempunyai proses yang kukuh untuk mengenal pasti dan mengurangkan risiko yang berkaitan dengan pengembangan ambisiusnya.

Terdapat persoalan mengenai tadbir urus korporat Hyflux, terutamanya pengaruh pengasas dan CEO Olivia Lum, yang mempunyai “idea yang kuat dan pemikiran yang kukuh”. Komposisi lembaga termasuk bekas pekerja Hyflux, yang menurut pakar tidak baik sebagai amalan kerana mengompromi kemandirian lembaga dan keupayaannya untuk memberikan pengawasan yang berkesan.

Hyflux menanggung beban hutang yang berat untuk membiayai pertumbuhannya, meninggalkannya rentan apabila projek-projeknya menghadapi kesulitan. Syarikat ini tidak dapat mendapatkan pelaburan baru atau menyusun semula hutangnya, yang mengakibatkan krisis likuiditas yang memaksa pengurusan kehakiman pada tahun 2020.

Hyflux dan pengarah-pengarahnya, yang semasa dan bekas, sedang disiasat kerana disyaki membuat kenyataan palsu dan menyesatkan serta melanggar peraturan pendedahan. Ini lebih lanjut mengikis keyakinan pelabur dan kreditor terhadap syarikat.

Hyflux Ltd | Projek Tuaspring Singapura

Projek Tuaspring, yang menggabungkan loji desalinasi besar dan loji kuasa turbin gas, membuktikan menjadi beban kewangan yang signifikan bagi Hyflux. Loji kuasa menghadapi “harga elektrik yang merudum di Singapura”, menyebabkan kerugian yang besar yang menggugat keuntungan Hyflux. Pada tahun 2016, Hyflux melaporkan pendapatan hanya S$4.8 juta, dengan penurunan tajam sebanyak 91% berbanding tahun sebelumnya, dengan syarikat menyatakan bahawa harga elektrik yang lebih lemah daripada yang dijangkakan “telah menghapuskan secara substansial” keuntungannya.

Hyflux tidak dapat melikuidasi pelaburannya dalam loji Tuaspring yang mengalami kerugian, yang lebih membebani keuangan. Syarikat ini merancang untuk mencari pelikuidasi separa Tuaspring selaras dengan strategi aset-ringan, tetapi tidak dapat melaksanakan ini.

Intensiti modal projek Tuaspring, dengan kos meningkat dari S$890 juta asal kepada S$1.05 bilion, menimbulkan beban kewangan yang besar bagi Hyflux. Hyflux membiayai projek ini dengan fasiliti pinjaman jangka 18 tahun sebanyak S$720 juta, menambahkan beban hutangnya.

Hyflux Ltd | Pelaburan Gagal di Singapura

Hyflux mempunyai rekod prestasi yang kuat di Singapura, dengan memenangi kontrak air bandar dan menjadi syarikat tempatan yang terkenal. Ini mungkin telah menyebabkan keyakinan berlebihan dalam keupayaan syarikat untuk melaksanakan projek Tuaspring, yang menggabungkan loji desalinasi dan loji kuasa, di pasaran tempatannya. Hyflux meremehkan risiko dalam pasaran elektrik Singapura, yang mengalami “harga elektrik yang merudum” dan “lebihan elektrik” disebabkan oleh deregulasi pasaran. Ini mencabar keuntungan komponen penghasilan tenaga Tuaspring.

Walaupun kefahaman mendalamnya tentang Singapura, Hyflux kelihatan mempunyai amalan pengurusan risiko yang tidak mencukupi, dengan jawatankuasa pengurusan risiko hanya berjumpa sekali pada tahun 2017. Ini menunjukkan syarikat tidak mempunyai proses yang ketat untuk mengenal pasti dan mengurangkan risiko yang berkaitan dengan projek Tuaspring.

Hyflux mungkin menganggap ada sokongan tersirat dari kerajaan untuk projek Tuaspring, mengingat pelancaran yang tinggi oleh Perdana Menteri Singapura. Ini mungkin telah menyebabkan syarikat meremehkan risiko komersial. Kefahaman mendalam Hyflux terhadap pasaran Singapura kelihatan telah memupuk keyakinan berlebihan, yang membawa syarikat untuk meremehkan risiko khusus projek Tuaspring, terutamanya dalam sektor elektrik. Ini, bersama dengan amalan pengurusan risiko yang tidak mencukupi, menyumbang kepada masalah kewangan projek dan kejatuhan akhir Hyflux.

Kerajaan Singapura Menolak Untuk Menyelamatkan Hyflux Ltd

Hyflux adalah entiti komersial, bukan syarikat milik kerajaan. Kerajaan telah jelas menyatakan bahawa wang pembayar cukai tidak boleh digunakan untuk menyelamatkan pelabur Hyflux yang membuat kesilapan pelaburan. Masalah kewangan Hyflux dilihat sebagai “masalah komersial” yang syarikat perlu selesaikan sendiri melalui penyusunan semula. Kerajaan tidak mahu menetapkan preseden untuk campur tangan dalam kegagalan sektor swasta.

Kerajaan sebelum ini telah memberikan sokongan kepada Hyflux, seperti melalui kontrak dan perkongsian. Tetapi pengembangan yang agresif dan pelaburan berisiko oleh syarikat ini akhirnya membawa kepada kejatuhan. Hyflux telah melanggar kontrak bekalan airnya dengan PUB, agensi air kebangsaan. PUB bersedia untuk mengambil alih loji desalinasi Tuaspring secara percuma daripada meneruskan kontrak dengan Hyflux.

Menyelamatkan Hyflux akan menjadi tidak popular dari segi politik, kerana ia akan menggunakan wang pembayar cukai untuk memberi pampasan kepada pelabur runcit yang telah melabur dalam bon berimbal hasil tinggi dan saham preferen Hyflux.

Hyflux Ltd | Kejatuhan

Untuk membiayai pertumbuhannya yang pesat dan projeknya, Hyflux mengumpulkan dana melalui beberapa pusingan pembiayaan dengan menerbitkan saham preferen kekal, bon, dan mendapatkan pinjaman bank. Ini mengakibatkan Hyflux mengumpulkan beban hutang yang berat, dengan nisbah hutang bersih terhadap ekuiti melonjak dari 84.86% kepada 113.20% antara Q3 2016 dan Q3 2017.

Walaupun ekspansinya, keuntungan Hyflux sebenarnya merosot dari semasa ke semasa, dengan syarikat melaporkan kerugian pada tahun 2017 disebabkan masalah di loji Tuaspring. Nisbah EBITDA-to-interest expenses trailing 12-month Hyflux sangat rendah pada 0.99x berbanding rakan sejawat pada Q3 2017, menunjukkan syarikat mengalami kesulitan untuk menguruskan hutangnya.

Aliran tunai yang lemah dan leverage yang tinggi membuat bank kurang bersedia untuk menarik semula hutangnya, menimbulkan tekanan pada syarikat. Ini menimbulkan kebimbangan tentang keupayaan Hyflux untuk menunaikan saham preferen dengan kadar faedah yang tinggi pada tahun 2018 dan memenuhi obligasi yang matang pada tahun 2018-2019.

Beban hutang yang tidak mampan, kerugian, dan ketidakmampuan untuk menarik semula akhirnya membawa kepada kejatuhan Hyflux pada tahun 2020 apabila syarikat mengemukakan perlindungan kebankrapan. Syarikat ini diletakkan di bawah pengurusan kehakiman pada tahun 2020 dan diluluskan untuk pembubaran pada tahun 2021 selepas usaha penyusunan semula gagal.

Hyflux berhutang kira-kira $900 juta dalam nilai pokok kepada pemegang saham kekal dan preferen, yang diberitahu mereka tidak akan mendapat apa-apa dalam senario likuidasi. Pelabur runcit ini, sering disebut sebagai “ibu dan bapa”, dijangka kehilangan semua pelaburan mereka sebagai kreditur subordinat.

Pemegang nota medium-term Hyflux, yang berhutang nilai nominal $265 juta, diberitahu mereka mungkin menerima beberapa wang tunai dan ekuiti, tetapi jumlah yang tepat tidak dibincangkan.

Dengan Hyflux menuju ke likuidasi, prospek untuk pelabur mendapatkan kembali sebahagian besar dari pelaburan mereka adalah sangat suram. Pengurus kehakiman menyatakan hanya kreditur tidak terjamin utama seperti bank yang boleh mengharapkan kadar pemulihan 3.8% hingga 8.7% dalam senario likuidasi.

Hyflux dikritik kerana tidak menyediakan maklumat yang jelas kepada pelabur mengenai kadar pemulihan yang mungkin dan rancangan penyusunan semula. Pelabur berulang kali meminta jawapan yang pasti tentang berapa banyak wang mereka boleh diharapkan untuk dipulihkan, tetapi tidak ada angka yang jelas yang disediakan.

Hyflux Ltd Dari Wira Air Ke Kebankrapan

Rujukan

Straitstimes | | News Bloomberglaw | | Straitstimes | | Thecasecentre | | Businesstimes Sg | | Investmentmoats | | Businesstimes Sg | | Seedly Sg | | Straitstimes | | Asia Nikkei | | Scmp | | Businesstimes Sg | | Ocbc | | Scmp | | Channelnewsasia | | Themalaysianreserve | | Channelnewsasia | | Todayonline | | Channelnewsasia | | Businesstimes Sg | | Todayonline | | In Investing | | Sias Sg | | Filehub Admiralcloud | | Pany Aquatechtrade | | Eco-Business | | Ocw Mit Edu | | Thediplomat | | Infographics Channelnewsasia | | Technologyreview | | Sg101 Gov Sg | | Gca | | Watercenter Sas Upenn Edu | | Iwa-Network | | Nlb Gov Sg | | Pany Aquatechtrade | | En Wikipedia | | Pany Aquatechtrade | | Emis | | Nst My | | Bernama | |

Related Posts

Translate »