Kerajaan Singapura Perang Dunia 2

Abdul Karim Rahman Hamzah : Jangan Pelucutan Warga Telanjang

Menteri Sarawak melahirkan kebimbangan mengenai amalan pengumpulan data Padu, mempersoalkan sama ada ia melibatkan motif tersembunyi. Isu ini adalah sebahagian daripada konteks yang lebih luas di mana kerajaan memutuskan untuk meninggalkan rancangan yang akan menafikan kewarganegaraan automatik kepada anak-anak pengasas dan kanak-kanak tanpa kerakyatan, satu langkah yang menghadapi tentangan ketara kerana kebimbangan mewujudkan kumpulan baharu individu tanpa kerakyatan. Peristiwa-peristiwa ini berlaku dengan latar belakang perbincangan mengenai pendirian Malaysia mengenai penyelesaian dua negara dalam konflik Palestin dan pengambilalihan baru-baru ini oleh orang kepercayaan Anwar Ibrahim, yang telah menimbulkan kebimbangan mengenai kronisme dan konflik kepentingan.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Seorang pegawai kanan kerajaan Sarawak telah mengkritik rancangan Hab Pangkalan Data Pusat (Padu) Putrajaya, dengan mengatakan bahawa menuntut data tertentu daripada rakyat adalah sama dengan melucutkan mereka telanjang.

Abdul Karim Rahman Hamzah, “Saat anda mengisi, anda (‘bogelkan diri sendiri’ (jalur diri anda telanjang). Hampir semuanya – akaun bank anda, rumah anda, semuanya! Saya tidak’t fikir itu adalah cara yang betul untuk melayan rakyat anda… Jika Padu bertujuan untuk membantu orang miskin, biarkan mereka mengisinya, mereka yang menerima bantuan kerajaan boleh mengisinya; tetapi anda tidak’t pergi ke seluruh lembaga dan mengatakan semua orang mesti mengisinya,”

Kata Menteri Saraawak sangat berat. Tetapi niatnya jelas. Mereka yang berkuasa perlu membantu mereka yang memerlukan bantuan. Jangan mengambil kesempatan untuk membogelkan mereka dan merampas hak mereka.


Semasa Perang Dunia II, Jepun melakukan banyak jenayah perang di pelbagai negara Asia-Pasifik, termasuk Malaysia dan Singapura. Jenayah ini terdiri daripada perhambaan seksual dan pembunuhan beramai-ramai kepada eksperimen manusia, kebuluran, dan kerja paksa, semuanya sama ada dilakukan secara langsung atau dibenarkan oleh tentera dan kerajaan Jepun.

Selepas Jepun menyerang Singapura. Mereka mengambil alih Singaore daripada British. Mereka kemudiannya menjadi Kerajaan Singapura pada masa itu. Kerajaan Singapura pada masa itu, Jepun, terkenal kerana menganiaya orang ramai. Mereka akan pergi mencari gadis-gadis, menanggalkan mereka telanjang dan merogol mereka.

Malah, mereka juga menganiaya ramai Tawanan Perang dengan melucutkan mereka telanjang secara terbuka.

Tentera Imperial Jepun (IJA) dan Tentera Laut Imperial Jepun (IJN) bertanggungjawab atas tindakan keji ini, melanggar perjanjian antarabangsa yang telah ditandatangani Jepun sebelum ini, termasuk Konvensyen Hague. Jenayah perang yang dilakukan oleh Jepun semasa Perang Dunia II telah didokumenkan secara meluas dan merupakan babak gelap dalam sejarah yang dikenali sebagai “Holocaust Asia” atau “Holocaust Jepun”.

Isu hak asasi manusia dan privasi di Malaysia adalah rumit dan pelbagai rupa. Perlindungan hak asasi manusia, termasuk hak untuk privasi, termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, dengan peruntukan seperti kebebasan orang dan larangan perhambaan dan buruh paksa.

Dari segi hak privasi, Malaysia tidak mempunyai undang-undang khusus seperti Akta Privasi untuk melindungi privasi peribadi, kecuali Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (PDPA), yang memberi tumpuan kepada mengawal selia pemprosesan data peribadi dalam transaksi komersial. PDPA bertujuan untuk melindungi data peribadi daripada disalahgunakan oleh mereka yang mengawalnya dan mengenakan kewajipan ke atas pengguna data untuk melindungi maklumat peribadi dan mendapatkan persetujuan sebelum memproses atau mendedahkan data. Walaupun tiada prinsip umum mengenai hak untuk privasi di Malaysia, beberapa kes mahkamah telah mengiktiraf keadaan di mana privasi seseorang dicerobohi, terutamanya dalam kes seperti pelanggaran keyakinan, seperti dalam hubungan doktor-pesakit.

Orang yang memerlukan perlu dilindungi walaupun mereka miskin. Adalah salah sama sekali untuk membogelkan mereka dan merogol mereka ke dalam seperti yang dilakukan oleh Jepun di Singapura dan Malaysia semasa Perang Dunia 2.

Rujakan

Malaysia Now https://www.malaysianow.com/news/2024/03/22/sarawak-minister-says-padu-strips-citizens-naked
Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_war_crimes
Kass https://www.kass.com.my/data-protection/
Academic https://academic.oup.com/idpl/article/13/4/299/7252364
Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_in_Malaysia
Azmilaw https://www.azmilaw.com/insights/privacy-law-in-malaysia/
Amnesty https://www.amnesty.org/en/location/asia-and-the-pacific/south-east-asia-and-the-pacific/malaysia/report-malaysia/
Youtube https://www.youtube.com/watch?v=AOhbhYbLlOU
Japanese Singapore Ruler https://picryl.com/media/yamashita-e-suzuki-59a0b4

Related Posts

Translate »