Taib Mahmud Dipanggil Oleh Allah Umur 87

Taib Mahmud Dipanggil Oleh Allah, Umur 87

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Bekas Ketua Negara Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud meninggal dunia pada usia 87 tahun. Setiausaha Sulit anak perempuannya Datuk Hanifah Hajjar Taib Nurr Shaffique Abdul Karim mengesahkan bekas gabenor itu menghembuskan nafas terakhirnya di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur kira-kira jam 4.40 pagi pagi ini.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

“Ayah tercinta Hanifah Hajar, Tun Abdul Taib, kembali kepada Penciptanya kira-kira jam 4.40 pagi hari ini. Jenazah akan dibawa ke Masjid Negara, Kuala Lumpur, dan kemudian dibawa pulang ke Kuching, Sarawak,” katanya dalam catatan di laman sosial Hanifah Hajar pagi ini.

Jenazah Taib akan diterbangkan dari Lapangan Terbang Subang sekitar jam 1 petang dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching sekitar jam 3 petang.

Taib berkhidmat selama tiga penggal sebagai Gabenor Sarawak dari 1 Mac 2014, sehingga 26 Jan tahun ini, apabila Tun Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menggantikannya. Beliau juga merupakan ketua menteri paling lama berkhidmat di Sarawak dari 1981 hingga 2014.

Taib, dilahirkan di Miri pada 21 Mei 1936 merupakan anak kepada tukang kayu Mahmud Abang Yahya dan Hamidah Yakub. Beliau memulakan persekolahan di Sekolah Rendah St Joseph di Miri sebelum melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah St Joseph di Kuching. Beliau cemerlang dalam peperiksaan Senior Cambridge, dan melanjutkan pelajarannya di bawah Biasiswa Rancangan Colombo di Universiti Adelaide di Australia Selatan di mana beliau membaca undang-undang. Di sana, dia bertemu dan kemudian berkahwin dengan Lejla Chaleck kelahiran Poland, pada tahun 1959. Laila meninggal dunia pada usia 68 tahun pada tahun 2009.

Taib kemudiannya berkahwin semula pada 18 Dis 2010 dengan Toh Puan Datuk Patinggi Raghad Kurdi dan mengalu-alukan dua anaknya ke dalam keluarga.

Taib kembali ke Sarawak untuk memasuki politik pada 1963 dan, pada usia 27 tahun. Beliau adalah salah seorang daripada enam menteri kabinet pertama Sarawak yang diketuai oleh ketua menteri ketika itu Tan Sri Stephen Kalong Ningkan, memegang portfolio seperti menteri komunikasi dan kerja raya, serta pembangunan dan perhutanan Menteri. Kerjaya persekutuan beliau bermula apabila beliau menjadi Ahli Parlimen Samarahan pada 1969, dan beliau terus memegang beberapa portfolio termasuk timbalan menteri kerja, jawatan dan komunikasi; timbalan menteri di jabatan perdana menteri; menteri industri utama; dan menteri pertahanan.

Titik perubahan dalam sejarah Sarawak berlaku pada Mac 1981 apabila Taib mengangkat sumpah sebagai ketua menteri keempat, mengambil alih daripada bapa saudaranya Tun Abdul Rahmah Yakub. Dasar Politik Pembangunan beliau membuka jalan kepada negeri ini untuk beralih daripada menjadi negara terbelakang ekonomi kepada kuasa seperti sekarang, menyampaikan pembangunan dan kemakmuran kepada rakyat. Sehingga persaraannya sebagai ketua menteri pada 28 Feb 2014, Taib telah melancarkan jejak pembangunan dan kemajuan untuk Sarawak, menjadikan negeri itu tempat yang lebih baik untuk semua.

Perkahwinan Taib dan Laila menyaksikan pasangan itu dikurniakan empat anak – Jamilah, Datuk Seri Mahmud Abu Bekir, Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman, dan Datuk Hanifah Hajar – serta 15 cucu.

Awal hari ini, Taib diberikan tabik hormat 17 pistol apabila jenazahnya tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. Keranda itu, ditutup dengan bendera Sarawak, dibawa oleh lapan pembawa pallbear melepasi kawalan kehormatan oleh Batalion Ke-11 Rejimen Askar Melayu Diraja.

Tabik hormat 17 das dilepaskan dari pangkalan TUDM bersebelahan lapangan terbang.

Taib akan diberikan pengkebumian negeri akan diadakan di kompleks Dewan Undangan Negeri Sarawak pada Khamis (22 Feb), di mana orang ramai boleh memberi penghormatan terakhir dari 8 pagi hingga tengah hari.

Jenazahnya akan dibawa ke Masjid Demak untuk disembahyangkan sebelum akhirnya dikebumikan di Demak Jaya.

Rujakan

Taib Mahmud, former TYT, dies at the age of 87. – https://www.theborneopost.com/2024/02/21/taib-mahmud-former-tyt-dies-at-the-age-of-87/


Former governor of Malaysia’s Sarawak Taib Mahmud dies as family – https://www.scmp.com/week-asia/politics/article/3252628/former-sarawak-governor-taib-mahmud-dies-family-tussles-over-his-wealth


Former Sarawak governor Taib Mahmud dies aged 87. – https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/02/21/former-sarawak-governor-taib-mahmud-dies-aged-87/119120

Former Sarawak governor Taib Mahmud passes away | The Star. – https://www.thestar.com.my/news/nation/2024/02/21/former-sarawak-governor-taib-mahmud-passes-away


MSN – https://www.msn.com/en-my/news/national/taib-s-remains-arrive-in-kuching-given-17-gun-salute/ar-BB1iDoGw

Instagram – https://www.instagram.com/

Related Posts

Translate »