Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 4

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 – Laporan 5

Risiko dan Cabaran

Tekanan inflasi dari akhir 2021 telah menyebabkan dasar monetari rizab tidak dapat dielakkan. Banyak faktor, termasuk Covid-19, Pemanasan global yang membawa kepada isu harga tenaga dan makanan serta perang di Ukraine. Apabila inflasi mencapai 8.5% di Amerika, Rizab Persekutuan menaikkan kadar dana sebanyak 11 kali antara Mac 2022 dan Julai 2023. Daripada hampir 0 kepada kira-kira 5.5%.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Ini adalah untuk menurunkan inflasi.

Bank Pusat Eropah mengikutinya. Menaikkannya 10 kali ganda kepada kira-kira 4% pada Sep 2023. Pengetatan Kuantitatif telah dilaksanakan.

Peralihan dalam dasar monetari meningkatkan risiko secara global, kerana banyak negara beralih untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam dasar. Ini terutamanya kerana banyak pasaran digunakan untuk menghampiri kadar dasar sifar sejak 2008. Terutama semasa Covid-19 Lebih daripada USD 11 trilion telah dibelanjakan untuk menstabilkan pasaran kewangan.

Akibatnya, permodalan pasaran firma di seluruh dunia meningkat sebanyak USD 14 trilion antara Mac 2020 dan Mac 2021. QE Menstabilkan pasaran kewangan tetapi, bagaimanapun, membawa isu lain.

Inflasi.

Oleh itu QT dilaksanakan. Terutamanya untuk menjinakkan inflasi. Masih terdapat kemungkinan kemelesetan pada tahun 2024. QE adalah perlu. Sebagai contoh pada tahun 2008, selepas Lehman Brother yang terkenal runtuh. Bank Pusat campur tangan dalam krisis. Ini disebabkan oleh Sentimen Pasaran yang buruk selepas kejatuhan sebuah bank utama. Ia dilakukan untuk menyuntik kestabilan ke dalam Pasaran.

Walaupun selepas Lehman Brothers. QE kekal sebagai alat yang sangat penting untuk penstabilan dan pemulihan ekonomi. Seperti semasa Krisis Hutang Negara Greece pada 2010 – 2012. Brexit dan banyak lagi.

Rizab Persekutuan cuba untuk keluar dari QE pada 2013 dan menutup kunci kira-kiranya, tetapi
pasaran kewangan bertindak balas negatif. Jadi ia berterusan.

Walau bagaimanapun, Rizab Persekutuan telah memulakan pengurangan kunci kira-kira secara beransur-ansur daripada 4.46 trilion kepada 3.86 trilion.

Namun, Covid-19 mengubah keputusan itu. Dan dengan itu QE diteruskan. QE kekal sebagai alat penting untuk menyuntik kecairan ke dalam pasaran.

Quantitative Easing menghalang malapetaka kewangan tetapi juga mempunyai akibat jangka panjang seperti inflasi. Satu sebab utama ialah walaupun pemerolehan aset oleh bank pusat meningkatkan deposit dan bekalan wang, ia tidak semestinya mempercepatkan penciptaan kredit.

Lebihan mudah tunai yang disebabkan oleh QE tidak meningkatkan pertumbuhan kredit, kerana kebanyakan lebihan mudah tunai telah bertukar menjadi lebihan rizab. Banyak bank memilih untuk mengekalkan sumber mereka dalam akaun rizab mereka di bank pusat daripada meminjamkannya dengan margin yang rendah kepada perniagaan yang rapuh semasa masa ekonomi yang tidak menentu.

Pelabur akan mencari pelaburan yang lebih selamat dan lebih baik. Sementara juga meningkatkan hutang awam dan swasta, disebabkan peningkatan kecairan. Ia juga menyebabkan peningkatan ketidaksamaan pendapatan antara golongan kaya dan miskin. Tinjauan Kewangan Pengguna 2023 daripada Rizab Persekutuan mengesahkan jurang yang semakin meluas antara jumlah aset dan nilai bersih untuk isi rumah berpendapatan tinggi dan rendah sejak Krisis Kewangan Global (GFC).

Faedah antara negara, jantina, umur kerana QE juga berbeza. Dengan sesetengah kumpulan mendapat manfaat lebih daripada yang lain.

Walau bagaimanapun, adalah menyedihkan untuk diperhatikan bahawa inisiatif hijau tidak banyak disokong oleh QE. Yang pastinya akan memberi kesan positif terhadap perubahan iklim.

Di peringkat antarabangsa, disebabkan oleh kedudukan dolar. QE menjejaskan pasaran global. Ia meningkatkan harga aset dan menggalakkan peminjaman. Dari 2010–2019, jumlah stok hutang luar negara negara membangun meningkat sebanyak $3.8 trilion.

Bagi negara membangun, disebabkan oleh QE, pembentukan modal tetap jatuh secara berterusan kepada $249 bilion menjelang 2015 dan kemudian perlahan-lahan meningkat kepada $317 bilion menjelang 2019 27% lebih rendah daripada tahap pra-krisis kewangan dari segi sebenar.

Aliran masuk pelaburan langsung asing (FDI) bersih ke negara membangun (ekonomi berpendapatan rendah dan sederhana) juga menurun semasa tempoh QE, jatuh daripada purata 3.7 peratus daripada KDNK pada 2007 kepada 1.8 peratus pada 2019. Pertumbuhan produktiviti juga menurun dengan ketara .

Banyak negara membangun juga melaksanakan QE, walaupun skala yang lebih kecil terutamanya untuk menstabilkan pasaran.

Bank Pusat berminat untuk KELUAR daripada QE dan melaksanakan QT selepas krisis. Supaya lebih bersedia untuk GFC yang lain. Walau bagaimanapun, melaksanakan QT adalah satu cabaran kerana jumlah aset yang dibeli. Oleh itu, sejak 2013, Rizab Persekutuan berminat untuk melaksanakan QT. Walau bagaimanapun, pasaran bertindak balas negatif. Oleh itu, Rizab Persekutuan mengambil pendekatan yang lebih tirus.

Melaksanakan QT adalah isu kerana Rizab Persekutuan perlu sentiasa memantau pasaran untuk reaksi negatif. Dan juga, untuk krisis yang tidak dijangka seperti Covid-19 dan perang di Ukraine. Oleh itu pelaksanaannya adalah bergelombang dan perlahan. Kesannya dalam pasaran bon adalah bercampur-campur. Dengan bon jangka pendek memberi manfaat lebih daripada bon jangka panjang.

Manakala QT adalah perlu untuk mengekalkan kestabilan kewangan. Terdapat banyak isu lain yang perlu dipertimbangkan seperti gangguan perdagangan, Covid-19, perang di Ukraine dan sebagainya. Sebagai contoh, simpanan isi rumah jatuh walaupun kadar faedah yang lebih tinggi di Amerika. Bagi negara membangun, yang bergantung pada kredit murah. Ini adalah isu juga.

For example, the yield of Brazil 10-year Treasury bonds increased from just below 11 per cent in January 2022 to 13.7 per cent in June 2022.20 The yield of Kenya 10-year government bonds rose from 12.9 per cent in January 2022 to over 16 per cent in October 2023. It also affects the Forex Market.

Hence, The Federal Reserve is keeping an eye on things as it adjusts its policy to adapt to the global situations and needs. Implementation Of QT is in fact, very bumpy and slow. However, not expected as it is announced during QE that QT is expected to be implemented later.

Globally, many countries are adjusting to the new shift in monetary policy. It is going to be a bumpy ride ahead with lots of hiccups.

For developing countries, they need to insulate their economies against the ebbs and tides of capital flows, wild swings in exchange rates and other exogenous shocks as monetary conditions tighten in developed economies. They would need new tools to manage global monetary cycles. Capital flow management measures (CFMs) will be an important tool as it can limit capital flows and reduce systemic financial risks stemming from such flows. Brazil, India and China have been using CFMs to various degrees of success.

S.Korea has relied mainly on macroprudential policies

In 2021, Due to lack of CFM restrictions, net portfolio investments into South Africa fell from $20.9 billion in 2017 to -$27.8 billion.

In view of this, the IMF is also encouraging developing countries to implement CFMs.

By using fiscal measures, developing countries can create an economic landscape that remains robust and resilient against unpredictable monetary policy decisions from developed countries. Developing countries need to maintain strong economic fundamentals.

Globally, it is hoped that the international community can collaborate to have more stable global and regional markets. Central Banks need to consider the global situation before implementing measures that will affect other countries.

In short, QT is coming and that countries should prepare for it.Countries must use
all available tools to reduce systemic risks and steer their economies towards a stable and sustainable growth path.

Rujakan

World Economic Situation and Prospects 2024 – https://www.un.org/development/desa/dpad/publication/world-economic-situation-and-prospects-2024/

Artikel Asal disiarkan semula dengan kebenaran – https://nyuseubeurijeukr.com/1610/

Related Posts

Translate »