Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 4

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 – Laporan 3

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 3

Kos pinjaman jangka panjang di Amerika dan Eropah dijangka meningkat untuk lebih tahun ini disebabkan oleh pembalikan dasar ekonomi seperti pengetatan kuantitatif dan kadar faedah yang lebih tinggi. Hasil nominal pada Perbendaharaan Amerika Syarikat ditetapkan untuk meningkat.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 3

Walau bagaimanapun, di China, hasil bon kekal rendah untuk menyokong pertumbuhan kredit dan pelaburan.

Ketegangan politik antara pelbagai negara sedang berlaku yang boleh menjejaskan ekonomi pada tahun 2024.

Selain itu, negara membangun dan negara yang memerlukan dana pinjaman akan berada dalam bahaya disebabkan peningkatan kos pinjaman.

Pada 2023, hutang awam global mencapai 92.6% daripada KDNK. Peningkatan lebih daripada 8% pra-pandemik. Bagaimanapun, masih di bawah rekod 99.2% pada 2020.

Di peringkat global, isu hutang global merupakan cabaran utama yang dihadapi oleh banyak ekonomi.

Disebabkan tahap hutang yang tinggi. Negara maju tidak boleh terus membiayai negara membangun atau negara lain tanpa menangani isu hutang terlebih dahulu. Yang sepatutnya dijangka.

LLDC, yang sangat bergantung kepada eksport amat terdedah pada tahun 2024 disebabkan oleh perdagangan global yang lembap.

Krisis hutang amat teruk di negara membangun pulau kecil (SIDS). Dari 2020 – 2021. Hutang luar negara meningkat, secara purata 60% daripada pendapatan negara kasar. Ramai yang berada di ambang krisis hutang.

Keadaan keseluruhan perubahan iklim, pandemik, ketegangan politik dan peperangan yang tidak menguntungkan secara keseluruhan akan memberi kesan kepada mereka. Dengan SIDS sangat bergantung kepada import makanan dan tenaga, keadaan tidak kelihatan baik.

Negara berpendapatan rendah berisiko tinggi mengalami masalah hutang dan dibelenggu masalah hutang yang teruk ditambah lagi dengan kos pinjaman yang tinggi.

Bank Pusat di seluruh dunia kini berhadapan dengan tugas yang rumit. Dengan mereka perlu menangani isu hutang serta menangani keperluan pinjaman dan pembiayaan negara kurang maju. Di peringkat global, beberapa bank pusat negara menyesuaikan dasar yang berbeza disebabkan oleh dasar monetari negara individu.

Ini adalah bukti kerana sesetengah negara terpaksa membalikkan pengetatan kuantitatif untuk menyuntik kecairan ke dalam pasaran.

Banyak negara sedang mengalami kesukaran antara pertumbuhan ekonomi dan pembiayaan hutang. Ia adalah tindakan mengimbangi yang halus.

Khususnya, banyak negara membangun adalah kesukaran ini. Hutang perlu dilayan. Pelaburan juga perlu dibuat. Khususnya dana kepada perubahan iklim dan pembangunan ekonomi.

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 3

Rujukan

World Economic Situation and Prospects 2024 – https://www.un.org/development/desa/dpad/publication/world-economic-situation-and-prospects-2024/

Related Posts

Translate »