Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 4

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 – Laporan 2

Pada tahun 2023, ekonomi dunia menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada jangkaan. Walau bagaimanapun, masih terdapat risiko tahap hutang yang tinggi, kos pinjaman yang meningkat, pelaburan yang rendah secara berterusan, perdagangan global yang lemah dan risiko geopolitik yang mencetuskan.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Ini akan menjejaskan ekonomi untuk 2 tahun akan datang, menjadikan kemajuan ke arah mencapai Matlamat Pembangunan Mampan (SDGs) sebagai masalah utama.

Memandangkan pelbagai ancaman yang mengancam dunia, ramalan ekonomi untuk beberapa tahun akan datang tidak kelihatan baik. Termasuk kenaikan harga tenaga dan makanan.

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 2

Bagaimanapun, inflasi global dijangka terus menjadi sederhana pada tahun-tahun berikutnya. Bagaimanapun, inflasi masih diramalkan menjadi masalah utama kepada kira-kira 300 juta orang yang hidup dalam kemiskinan tegar. Inflasi bagi negara-negara ini diunjurkan sebanyak 10% atau lebih.

Dasar semasa Bank Pusat kadar faedah yang tinggi pasti akan menjejaskan ekonomi ini seterusnya menyebabkan risiko kemampanan hutang.

Peralihan selanjutnya dalam arah aliran pengguna global dilaksanakan untuk menimbulkan masalah ekonomi.

Memandangkan kesengsaraan ekonomi yang dialami dunia pada 2023 dijangka berterusan pada 2024. Pemulihan sepenuhnya tidak dijangka.

Memandangkan masa hadapan, satu era pertumbuhan rendah yang berlarutan sedang menanti ketika dunia menangani pelbagai isu yang menjejaskan integriti struktur pelbagai institut kewangan di seluruh dunia.

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 2

Terdapat juga keperluan untuk menangani isu inflasi, ketidakamanan makanan dan kemiskinan di seluruh dunia. Bersama dengan ancaman perubahan iklim dan konflik dan peperangan serantau.

Khususnya, isu perubahan iklim dijangka menjejaskan pengeluaran makanan dan keselamatan makanan, menjadikan perancangan lebih awal untuk krisis selanjutnya amat penting dan kritikal. Terutama bagi kawasan yang mempunyai isu kebuluran dan kemiskinan.

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 2

Economic conditions will favours the developed countries more than the developing countries. With developing countries at high risks of inflation and its associated risks. The introduction of new technology such as AI will definitely influence the economic climate ahead.

The next economic revolution is here. Lead by AI technology.

The UN is also seeking to achieving its SDGs goals of labour equality, regardless of sex and age and various other geopolitical factors. Investment is expected to be weak due to high interest rate. However, countries such as India is potentially looking to profit from all these as countries look to secure supply chain alternatives.

Investment in clean energy is expected to increase as countries seek to achieve a zero-emission target in 2050. However, inequality in technology research and development remain vasts. With China, investment accounting to 41% of global R&D investment in 2023.

Global trade in services is expected to increase post-pandemic. And hopefully another pandemic will not arrive in 2023. Pent up frustration from Covid-19 is exerbating global tourism and transportation.

Tourism is expected to rise in 2024 and beyond.

However, geopolitical risks as such as tthe war in Ukraine will definitely affect global trades in the world as Russia trading habits changes due to the war.

Rujukan

World Economic Situation and Prospects 2024 – https://www.un.org/development/desa/dpad/publication/world-economic-situation-and-prospects-2024/

Related Posts

Translate »