Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 4

Ekonomi Dunia: Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 – Laporan 1

Artikel Asal Dari https://nyuseubeurijeukr.com/765/

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Disiarkan Semula Dengan Izin

Dalam siri laporan ini, kami melihat Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 2024. Ini akan menjadi siri mini semasa kami cuba memecahkan Ramalan Ekonomi untuk tahun 2024.

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 1

“Ketidaksamaan merobek dunia kita. Pada 2024, kita mesti merebut peluang untuk mewujudkan ekonomi global yang lebih inklusif dan berdaya tahan yang berfungsi untuk semua orang, di mana-mana sahaja.”

António Guterres
United Nations
Secretary-General

Pada Tahun 2023, ekonomi dunia diuji dengan teruk. Walaupun ekonomi dunia mengelak senario terburuk kemelesetan pada tahun 2023, tempoh pertumbuhan rendah yang berlarutan kelihatan besar.

Ini disebabkan oleh banyak ancaman kepada ekonomi dunia termasuk. Perubahan Iklim akibat Pemanasan Global. Tekanan Harga meningkat di banyak negara. Peperangan dan Konflik di Timur Tengah. Pemecahan geopolitik.

Walau bagaimanapun, masih terdapat keperluan untuk tempoh berpanjangan kos pinjaman yang lebih tinggi dan kredit yang lebih ketat untuk ekonomi dunia yang dipenuhi dengan hutang.

Ini amat diperlukan kerana keperluan untuk membiayai keperluan seperti perubahan iklim dan juga untuk mencapai Matlamat Pembangunan Mampan (SDGs)

Situasi dan Prospek Ekonomi Dunia 2024 Laporan 1

Berikut adalah anggaran prestasi ekonomi dunia.

Tempat Di Dunia20232024
USA2.5%1.4%
Eropah0.5%1.2%
Jepun1.7%1.2%
Komanwel Negara Merdeka
(CIS)
3.3%2.3%
China5.3%4.7%
Afrika3.3%3.5%
Asia Timur4.9%4.6%
Asia Selatan5.3%5.2%
Asia Barat1.7%2.9%
Amerika Latin dan Caribbean2.2%1.6%
Negara Kurang Maju (LDC)4.4%5.0%
Pulau Kecil Negara Membangun (SIDS)2.3%3.1%
Negara Membangun Terkunci Tanah (LLDC)4.4%4.7%
Dunia2.7%2.4%

Pasaran Buruh Global secara amnya telah pulih dengan cepat selepas pandemik. Kadar pengangguran telah jatuh di Amerika dan banyak negara Eropah, China, Brazil dan Turki.

Walau bagaimanapun, di sisi lain banyak negara membangun seperti Asia Barat dan Afrika, bergelut dengan pengangguran yang tinggi.

Ia dijangka untuk situasi bagi negara-negara membangun ini. Keadaan pengangguran akan berterusan disebabkan oleh prospek yang lebih lemah dan dasar monetari dan fiskal.

2023 telah menunjukkan peningkatan besar dalam mengawal inflasi kepada hanya kira-kira 5.7%. Penurunan inflasi ini dijangka berterusan. Walau bagaimanapun, keselamatan makanan kini menjadi isu, terutamanya di banyak negara kurang maju akibat pemanasan global, bencana alam. Mata wang tempatan yang lemah dan sebagainya. Pada 2023, kira-kira 238 juta orang akan mengalami ketidakamanan makanan. Keselamatan makanan adalah satu ancaman besar di hadapan dunia.

Dasar monetari di seluruh dunia juga berbeza kerana keperluan individu negara. Banyak negara juga membalikkan kesan Pelonggaran Kuantitatif melalui Pengetatan Kuantitatif. Pembelian aset kewangan oleh bank pusat pasti akan mengurangkan hutang dunia global dan meningkatkan kestabilan kewangan, pelaburan dan pertumbuhan. Ini juga akan menjinakkan tekanan inflasi.

Walau bagaimanapun, ini akan membawa kepada kos pinjaman yang tinggi dan potensi krisis hutang bagi negara membangun. Persekitaran semasa peningkatan kos pinjaman dan ketidaktentuan ekonomi akan terus menjejaskan pertumbuhan pelaburan. Yang banyak negara membangun memerlukan.

Dalam pandangan pemanasan global. Pelaburan dalam tenaga bersih juga semakin meningkat. Sudah tentu, dengan matlamat untuk mencapai matlamat pelepasan sifar bersih menjelang 2050. Perdagangan antarabangsa dan Global semakin lemah. Ini diimbangi oleh peralihan kepada pelancongan, perkhidmatan dan pengangkutan. Pelancongan antarabangsa semakin pulih dan lebih banyak dolar pelancongan dibelanjakan.

Ia akan menjadi tindakan pengimbangan yang baik untuk Bank Pusat di seluruh dunia kerana mereka cuba mengurus pelbagai keperluan dan kehendak kumpulan orang, bandar, negara dan benua yang berbeza. Sudah tentu, terdapat keperluan mendesak dan kuat untuk kerjasama antarabangsa yang lebih luas dan lebih luas antara pelbagai pihak.

Risiko tertentu ialah negara membangun yang kebanyakannya membelanjakan sebahagian besar hasil kerajaan mereka untuk pembayaran faedah sahaja.

Pertumbuhan dan Kestabilan Ekonomi Antarabangsa hanya boleh dicapai dengan kerjasama antara pelbagai pihak.

Bahagian Kedua Siri Mini ini akan datang tidak lama lagi.

Rujukan

World Economic Situation and Prospects 2024 – https://www.un.org/development/desa/dpad/publication/world-economic-situation-and-prospects-2024/

Artikel Asal Dari https://nyuseubeurijeukr.com/765/

Disiarkan Semula Dengan Izin

Related Posts

Translate »