Siapa Jho low

Jho Low, dilahirkan Low Taek Jho pada 4 November 1981, ialah seorang ahli perniagaan Malaysia dan seorang pelarian antarabangsa. Dia menjadi terkenal kerana skandal 1Malaysia Development Berhad (skandal 1MDB), kes penipuan kewangan besar-besaran yang menggegarkan landskap kewangan global.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Jho Low berasal dari keluarga Cina Malaysia yang kaya dan dibesarkan di George Town, Pulau Pinang. Datuknya, Tan Sri Dato’ Low Meng Tak, adalah seorang ahli perniagaan yang berjaya dengan minat dalam perlombongan bijih besi, kilang penyulingan minuman keras, dan hartanah di seluruh Thailand, Malaysia dan Hong Kong. Jho Low menghadiri Sekolah Harrow yang berprestij di London, di mana dia bergaul dengan pelajar daripada keluarga berkuasa, termasuk kerabat diraja dari Timur Tengah dan Brunei. Semasa berada di London, beliau menjalinkan hubungan rapat dengan Riza Aziz, anak tiri bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak.

Jho Low dituduh mendalangi skim terperinci untuk menyedut AS$4.5 bilion daripada dana 1MDB ke dalam akaun peribadinya. Pendakwa raya mendakwa bahawa dia mendalangi aktiviti pengubahan wang haram dan rasuah antarabangsa. Beliau adalah penerima kepada banyak aset amanah budi bicara yang dikaitkan dengan pembayaran daripada dana 1MDB Malaysia. Di sebalik dakwaan ini, Jho Low tetap tidak bersalah, dengan mendakwa pihak berkuasa Malaysia terlibat dalam gangguan dan penganiayaan politik kerana sokongan terdahulunya terhadap bekas Perdana Menteri Najib Razak. Najib Razak sendiri berdepan sabitan berkaitan skandal 1MDB, termasuk salah guna kuasa, pengubahan wang haram, dan pecah amanah jenayah.

Jho Low kekal sebagai pelarian antarabangsa, dikehendaki pihak berkuasa. Di mana dia tidak diketahui, kerana dia terus mengelak daripada keadilan.

Rujakan

Jho Low – Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Jho_Low

刘特佐 – 维基百科,自由的百科全书. https://zh.wikipedia.org/wiki/%E5%88%98%E7%89%B9%E4%BD%90

Actor Leonardo DiCaprio testifies in money laundering and bribery trial. https://www.theguardian.com/us-news/2023/apr/03/leonardo-dicaprio-money-laundering-bribery-jho-low

Getty Images. https://www.gettyimages.com/detail/news-photo/jho-low-director-of-jynwel-foundation-honored-for-his-work-news-photo/457591480

Facebook. https://www.facebook.com/profile.php?id=100050195212549

Related Posts

Translate »