Raja Baru Malaysia Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim

Raja Baru Malaysia: Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim

Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar (Jawi: سلطان إبراهيم ابن المرحوم سلطان إسکندر; lahir 22 November 1958), dilahirkan pada 22 November 1958, kini merupakan Yang di-Pertuan Agong ketujuh belas, atau Raja Malaysia.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Raja Baru Malaysia Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim

Ibunya Josephine Ruby Trevorrow melahirkannya di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru, Johor, Malaya, pada zaman pemerintahan datuknya. Josephine Ruby Trevorrow, seorang wanita Inggeris dari Torquay, yang ditemui Sultan Iskandar (ketika itu Tunku Mahmood) semasa belajar di England. Trevorrow, seorang pemilik mengikut profesion, mengambil nama “Khalsom binti Abdullah” untuk sementara waktu selepas berkahwin dengan Iskandar, dan bersama-sama, mereka mempunyai empat orang anak.

Anak DirajaTarikh lahir
Tunku Kamariah Aminah Maimunah Iskandariah11 Julai 1956
Tunku Zabedah Aminah Maimunah Iskandariah20 Oktober 1957
Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar
Yang di-Pertuan Agong ketujuh belas (Raja Malaysia)
22 November 1958
Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah
Tengku Ampuan of Pahang and sixteenth Raja Permaisuri Agong (Queen consort of Malaysia)
5 Ogos 1960

Selepas perceraian mereka pada tahun 1962, sejurus selepas perkahwinan kedua Iskandar, Trevorrow kembali ke England di mana dia berkahwin semula.

Pada 27 Oktober 2023, Majlis Raja-Raja memilih Ibrahim Ismail sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-17, menggantikan Abdullah dari Pahang. Pada masa yang sama, Nazrin Shah dari Perak telah dipilih semula untuk penggal ketiga sebagai Timbalan Yang di-Pertuan Agong.

Baginda berkahwin dengan Raja Zarith Sofiah, puteri Sultan Idris Shah II Perak, pada 22 September 1982. Mereka dikurniakan 6 orang anak.

Anak DirajTarikh lahir
Tunku Ismail Idris Abdul Majid Abu Bakar
Pemangku Raja Johor
30 Jun 1984
Tunku Tun Aminah Maimunah Iskandariah8 April 1986
Tunku Idris Iskandar
Tunku Temenggong of Johor
25 Disember 1987
Almarhum (Late) Tunku Abdul Jalil
Tunku Laksamana Johor
5 Julai 1990 – 5 Disember 2015
Tunku Abdul Rahman
Tunku Panglima of Johor
5 Februari 1993
Tunku Abu Bakar
Tunku Putera of Johor
30 Mei 2001

Salah satu Malaysia Terkaya, Sultan Ibrahim menyelia empayar perniagaan yang luas merangkumi hartanah, telekomunikasi dan loji kuasa. Beliau berminat untuk memerangi rasuah dan memupuk perpaduan nasional, menyatakan keengganan untuk menjadi “raja boneka.” Sultan, yang mempunyai hubungan rapat dengan Anwar, menyokong kerajaan perpaduan Anwar menentang pembangkang Islam yang kuat.

Sultan Ibrahim secara terbuka mengakui kekayaannya, mempamerkan gaya hidup mewah, termasuk jet peribadi, koleksi kereta dan motosikal mewah, dan hartanah di luar negara. Asetnya termasuk tanah di Tyersall Park Singapura bernilai $4 bilion, pelaburan $1.1 bilion dalam saham dan hartanah, pegangan $483 juta dalam U Mobile, penyedia perkhidmatan sel terbesar Malaysia, dan $105 juta dalam pelbagai syarikat awam.

Pada 2015, dia menyindir bahawa dia perlu “menyara hidup, seperti rakyat Malaysia biasa” kerana dia tidak boleh bergantung pada elaun negeri 27,000 ringgit ($5,700) bulanannya.

Baginda mempunyai kehadiran media sosial dengan lebih satu juta pengikut di Facebook dan 900,000 di Instagram. Profil Bloomberg menggambarkan raja sebagai “menunggang motosikal, memandu Ferrari, diraja yang mahir Instagram.”

Rujukan

Ibrahim Iskandar of Johor – https://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Iskandar_of_Johor

Five things about Malaysia’s new king Sultan Ibrahim Sultan Iskandar – https://www.businesstimes.com.sg/international/asean/five-things-about-malaysias-new-king-sultan-ibrahim-sultan-iskandar

Josephine Ruby Trevorrow – https://en.wikipedia.org/wiki/Josephine_Ruby_Trevorrow

Malaysia’s new king is an outspoken billionaire in a role with growing political influence – https://apnews.com/article/malaysia-new-king-rotating-monarchy-3a066ff1a47829139c2d3d92395b5c9c

Malaysia’s billionaire Sultan Ibrahim Iskandar sworn in as the new king – https://www.livemint.com/news/malaysias-billionaire-sultan-ibrahim-iskandar-sworn-in-new-king-rotating-monarchy-system-abdullah-sultan-ahmad-shah-11706674383093.html

Billionaire Sultan Ibrahim of Malaysia holds $5.7B in family assets – https://e.vnexpress.net/news/business/companies/billionaire-sultan-ibrahim-of-malaysia-holds-5-7b-in-family-assets-4707507.html

Malaysia’s new king is a billionaire with a collection of 300 luxury cars, his own private army, and family ties to Hitler – https://www.businessinsider.com/malaysia-king-luxury-cars-army-ties-hitler-sultan-ibrahim-iskandar-2024-1

Instagram – https://www.instagram.com/officialsultanibrahim/

Sultan Ibrahim Iskandar Takes Malaysia Crown – https://www.youtube.com/watch?v=iDsusPXnqlY

Related Posts

Translate »