MH370

“Good night Malaysian three seven zero”

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Pada 8 Mac 2014, Penerbangan Malaysia Airlines 370 (MH370/MAS370), sebuah penerbangan penumpang antarabangsa yang dikendalikan oleh Malaysia Airlines, hilang daripada radar semasa dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di Malaysia ke Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing Capital di China. Walaupun siasatan menyeluruh dilakukan, punca kehilangannya masih tidak diketahui.

Boeing 777-200ER, yang didaftarkan sebagai 9M-MRO, kali terakhir berkomunikasi dengan kawalan trafik udara (ATC) kira-kira 38 minit selepas berlepas, semasa terbang di atas Laut China Selatan. Tidak lama selepas itu, pesawat itu hilang daripada skrin radar pengawasan sekunder ATC. Bagaimanapun, ia terus dikesan oleh sistem radar utama tentera Malaysia selama kira-kira sejam, melencong ke arah barat dari laluan penerbangan yang dimaksudkan, merentasi Semenanjung Tanah Melayu dan Laut Andaman, sebelum hilang daripada radar kira-kira 200 batu nautika barat laut Pulau Pulau Pinang di barat laut Semenanjung. Malaysia.

Kesemua 227 penumpang dan 12 anak kapal di atas kapal itu dianggap mati. Insiden ini menandakan yang paling maut melibatkan Boeing 777 dan paling maut dalam sejarah Malaysia Airlines sehingga diatasi oleh Penerbangan Malaysia Airlines 17, yang ditembak jatuh di Ukraine empat bulan kemudian pada 17 Julai 2014. Kesan kewangan daripada kerugian ini membawa kepada cabaran yang ketara untuk Malaysia Airlines, yang menyebabkannya dinasionalisasikan semula oleh kerajaan Malaysia pada Ogos 2014.

Penumpang termasuk individu dari pelbagai negara, terutamanya China, serta Amerika Syarikat, Indonesia, Perancis dan Rusia. Lebih merisaukan, sesetengah keluarga mendakwa telah mendengar nada dering mudah alih orang tersayang mereka yang hilang aktif dalam talian melalui laman rangkaian China bernama QQ, menambah misteri yang menyelubungi kehilangan itu.

Banyak teori telah muncul mengenai nasib Penerbangan 370, termasuk rampasan, kekurangan oksigen kabin, dan kegagalan kuasa. Walau bagaimanapun, tiada panggilan kecemasan, permintaan tebusan, keadaan cuaca buruk atau bukti kerosakan teknikal dilaporkan. Pihak berkuasa Malaysia mencadangkan campur tangan dengan sengaja terhadap komunikasi dan pengalihan pesawat.

Analisis oleh pelbagai agensi, termasuk Inmarsat, menyimpulkan bahawa penerbangan itu berkemungkinan berakhir di selatan Lautan Hindi. Walaupun usaha pencarian meluas melibatkan pelbagai negara dan teknologi, termasuk imejan satelit dan penyumberan ramai awam, serpihan Penerbangan 370 masih belum ditemui. Percubaan berikutnya oleh syarikat swasta untuk meneruskan pencarian juga tidak berjaya.

Penyelidikan terbaru menunjukkan bahawa juruterbang, Zaharie Ahmad Shah, mungkin sengaja mengubah laluan penerbangan untuk menyembunyikan destinasi pesawat, menambah kerumitan lagi kepada siasatan.

Jurutera Aeroangkasa Richard Godfrey berkata, “Sekiranya pesawat itu dikesan, juruterbang juga mengelak daripada memberikan idea yang jelas ke mana dia menuju dengan menggunakan laluan penerbangan dengan beberapa perubahan arah”

MH370 kekal sebagai salah satu misteri penerbangan terbesar sepanjang zaman. Keluarga dan orang tersayang penumpang dan anak kapal telah mengalami kesakitan dan ketidakpastian yang amat sangat. Semasa kita merenung tragedi ini, marilah kita menyimpan belas kasihan dalam hati kita untuk mereka yang terjejas, dan berharap untuk jawapan dan penutupan.

Rujakan

Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_370
Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Search_for_Malaysia_Airlines_Flight_370
AP. https://apnews.com/article/malaysia-mh370-missing-plane-what-to-know-91b69d63a6bc57d6ad2bf3c1eaf6e4ed
Yahoo News. https://malaysia.news.yahoo.com/phones-mh370-passengers-ringing-online-accounts-active-claim-094630904.html
DailyMall. https://www.dailymail.co.uk/news/article-9550803/MH370-pilot-carefully-planned-flight-path-avoid-leaving-clues-new-research-claims.html
Pixabay. https://pixabay.com/photos/candle-light-candlelight-flame-2038736/
BBC. https://www.bbc.com/news/world-asia-26825184

Related Posts

Translate »