Jho Lo

Wartawan AS Bradley Hope telah mengesahkan bahawa pembiaya buruan Low Taek Jho, lebih dikenali sebagai Jho Low, pastinya berada dalam senarai Notis Merah Interpol. Jaminan ini datang sebagai tindak balas kepada laporan yang mencadangkan bahawa nama Jho Low tidak muncul di laman web agensi itu. Dalam tweet, Hope menyatakan:

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

“Sekadar satu perkataan kepada rakan-rakan di Malaysia: Jangan risau nama Jho Low tiada di laman web Interpol Red Notice awam. Dia 100% dalam senarai. Jarang sekali mereka mengiklankan orang secara terbuka. Jika Jho menjejakkan kaki ke sesebuah negara dengan kedaulatan undang-undang, dia akan ditangkap.”

Sumber kanan polis menyatakan bahawa Jho Low tidak dianggap sebagai ancaman awam.

“Terdapat dua jenis notis merah Interpol. Satu menyenaraikan penjenayah yang dikehendaki kerana jenayah yang mengancam nyawa dan keselamatan awam, seperti keganasan, pembunuhan, rompakan dan jenayah berkaitan dadah. Senarai itu diterbitkan pada notis merah Interpol laman web dan tersedia untuk tontonan umum. Senarai kedua ialah penjenayah kolar putih – mereka yang melakukan jenayah yang tidak memudaratkan keselamatan awam. Senarai ini hanya boleh diakses oleh penguatkuasa undang-undang di 195 negara anggota Interpol,” kata pegawai kanan polis itu. Malaysiakini.

Beliau memberi jaminan bahawa Polis Diraja Malaysia sedang mengambil segala usaha untuk menjejaki Low dan membawanya kembali ke muka pengadilan.

Notis Merah Interpol biasanya terbuka di laman web Interpol. Interpol ialah organisasi kepolisan terbesar di dunia. Notis Merah ialah notis orang dikehendaki antarabangsa untuk seseorang yang dikehendaki oleh negara anggota kerana jenayah serius, seperti pembunuhan atau keganasan. Walau bagaimanapun, beberapa Notis Merah tidak terbuka di laman web Interpol. Beberapa sebab termasuk jika Interpol telah menerima permintaan daripada negara anggota untuk tidak mendedahkan notis itu kepada umum. Sebab lain mungkin Interpol juga mungkin menahan notis daripada laman webnya jika ia percaya bahawa berbuat demikian akan meletakkan orang yang dinamakan dalam notis itu berisiko dicederakan.

Rujakan

Jho Low 100% on Interpol Red Notice list, says US journalist. https://theedgemalaysia.com/article/jho-low-100-interpol-red-notice-list-says-us-journalist

Youtube. https://youtu.be/H5nyS-N5zDI?si=GLrDNSEhoWhsAkiU

Interpol Law Firm. https://interpollawfirm.com/faq/is-an-interpol-red-notice-always-public-on-interpol-int/

Facebook. https://www.facebook.com/profile.php?id=100050195212549

Related Posts

Translate »