Malaysia Madani

Konsep Malaysia Madani pertama kali diterbitkan ke dalam sebuah buku dan dilancarkan pada 2 Oktober 2022, sebulan sebelum pilihan raya umum Malaysia 2022. Selepas pelantikan Anwar sebagai Perdana Menteri, konsep Malaysia Madani telah diperkenalkan sebagai dasar negara pada 19 Januari 2023, di Putrajaya.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Malaysia Madani (Bahasa Inggeris: “Civil Malaysia”) ialah kerangka dasar dan slogan kerajaan yang diperkenalkan oleh pentadbiran yang diketuai oleh Perdana Menteri ke-10, Anwar Ibrahim. Konsep ini memberi tumpuan terutamanya kepada tadbir urus yang baik, pembangunan mampan, dan keharmonian kaum di negara ini. Berikut adalah beberapa perkara penting tentang Malaysia Madani:

Madani bermaksud kemajuan dari segi pemikiran, kerohanian dan kekayaan material.

Malaysia Madani berfungsi sebagai pengganti kepada konsep Keluarga Malaysia pentadbiran terdahulu yang diketuai oleh Perdana Menteri ke-9, Ismail Sabri Yaakob.

Ia menekankan nilai teras yang diwakili oleh akronim MADANI:

KeMampanan
Kemajuan mutu kehidupan bangsa dalam acuan yang seimbang antara manusia dan alam, bernuansakan citra Malaysia yang unik.

kesejAhteraan
Membawa makna keseimbangan atau lebih tepat lagi kehidupan dan segala sisinya yang terangkum dalam keseimbangan.

Daya Cipta
Mengandungi beberapa konotasi antaranya pembaharuan, reka cipta dan reka baharu.

HormAt
Mengandungi konotasi maruah manusia. Suatu kalimat lain yakni adab yang berasal daripada bahasa arab.

KeyakiNan
Keyakinan punyai kaitan yang erat dengan amanah yakni suatu ikrar pertanggungjawaban moral duniawi dan ukhrawi.

Ihsan
Ihsan itu sinonim dengan makna peduli dan belas kasihan.

Malaysia Madani menyasarkan lapan domain berikut:


Ekonomi dan kewangan
Perundangan
Institusi
Pendidikan
Komuniti
budaya
bandar
luar bandar

PM Anwar Ibrahim membayangkan sebuah Malaysia di mana kejayaan dikongsi sama rata di kalangan rakyat Malaysia.

Dalam satu kenyataan di Putrajaya, PM Anwar berkata,
“…Malaysia Madani akan mengembalikan hak Malaysia untuk dikenali dan dihormati sebagai sebuah negara yang makmur…Semua ini boleh meningkatkan keyakinan dengan menubuhkan sistem atau kerajaan undang-undang yang tidak akan memilih bulu dalam melaksanakan tanggungjawab, tidak pula menindas atau menekan individu. atau fakta yang tidak menyokong kerajaan…Inilah yang disebut sebagai jentera kerajaan yang bertanggungjawab melaksanakan dasar, berfungsi secara optimum dan menyelesaikan isu tadbir urus dengan penyelarasan tetapi ia mesti bermula dengan pengurusan peringkat atasan…Terlalu mengambil berat tentang mempunyai pusat membeli-belah baru, tetapi tidak peduli. cukuplah gerai-gerai yang diusahakan oleh golongan fakir miskin…inilah contoh unsur karamah insaniah yang telah diperlekehkan dalam pemerintahan…Sebab itu pucuk pimpinan sama ada di peringkat persekutuan, negeri dan daerah, begitu juga dengan penjawat awam dari peringkat atasan hingga ke bawah, dalam membincangkan pertumbuhan dan pembangunan pasca COVID, harus mengambil iktibar dari masa lalu dan bertindak sewajarnya untuk memenuhi tuntutan semasa…Buka hati kita, selamatkan negara kita. Negara kita ini suatu ketika dahulu mempunyai potensi yang sangat baik dan juga telah mencapai titik terendah…Jadi, mari kita beri peluang kepada anak-anak kita dan generasi akan datang supaya harapan ini dapat dibina semula dengan kekuatan yang kita ada, mulai sekarang.”

Rangka kerja berwawasan ini bertujuan untuk mewujudkan Malaysia yang lebih harmoni, mampan dan berbelas kasihan. Ia menekankan kepentingan tadbir urus yang baik dan kemakmuran untuk semua rakyat. Kepimpinan Anwar Ibrahim berusaha untuk mengemudi negara ke arah masa depan yang lebih cerah, berpandukan prinsip Malaysia Madani.

Adalah baik bahawa kepimpinan di Malaysia telah mengiktiraf bahawa Malaysia telah mencapai titik terendah dan kini satu-satunya cara untuk pergi ialah naik. Malaysia dikurniakan pemimpin yang baik dan rakyat yang tidak tinggal di alam mimpi.

Rujakan

Dictionary. https://en.bab.la/dictionary/malay-english/madani
Malaysia Madani – Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Madani
Malay Mall. https://www.malaymail.com/news/malaysia/2023/01/19/pm-anwar-malaysia-madani-blueprint-spells-new-chapter-for-nation-where-successis-shared-equally/51066
Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=RTkBwWRaAl8
PMO. https://www.pmo.gov.my/2023/01/malaysia-madani-to-restore-dignity-of-the-nation-pm-anwar/
Facebook. https://www.facebook.com/photo/?fbid=369991582656191&set=a.141581712163847
E Central. https://ecentral.my/malaysia-madani/

Related Posts

Translate »