Jho Low dan 1MDB

Jho Low, juga dikenali sebagai Low Taek Jho, ialah seorang ahli perniagaan Malaysia dan seorang pelarian antarabangsa. Dia mendapat kemasyhuran berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Low dilahirkan pada 4 November 1981, di George Town, Pulau Pinang, Malaysia. Keluarganya secara tradisinya mengekalkan profil rendah, dan datuknya, Tan Sri Dato’ Low Meng Tak, adalah seorang ahli perniagaan yang mempunyai minat dalam perlombongan bijih besi, kilang penyulingan minuman keras dan hartanah di Thailand, Malaysia dan Hong Kong.

I Am Here as a man on a mission to disrupt the way things used to be done!

Saya Di Sini sebagai seorang lelaki dalam misi untuk mengganggu cara perkara biasa dilakukan!

Low bersekolah di Harrow School di London, di mana dia membina hubungan dengan pelajar daripada keluarga berkuasa, termasuk kerabat diraja dari Timur Tengah dan Brunei. Pada masa ini, beliau menjalinkan hubungan rapat dengan Riza Aziz, anak tiri bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak.

Skandal 1MDB melibatkan dakwaan penyelewengan berbilion dolar daripada dana pelaburan negara Malaysia, 1MDB. Pendakwa raya mendakwa bahawa Low merancang skim untuk menyedut AS$4.5 bilion daripada 1MDB ke dalam akaun peribadinya. Dia telah dinamakan sebagai dalang di sebalik penipuan besar-besaran ini. Low ialah benefisiari banyak aset amanah budi bicara yang didakwa berasal daripada pembayaran daripada dana 1MDB Malaysia.

Low tetap tidak bersalah, dengan alasan bahawa pihak berkuasa Malaysia terlibat dalam kempen gangguan dan penganiayaan politik kerana sokongan terdahulunya terhadap bekas Perdana Menteri Najib Razak. Penglibatan beliau dalam skandal 1MDB membawa kepada sabitan kesalahan Najib atas tujuh pertuduhan salah guna kuasa, pengubahan wang haram dan pecah amanah jenayah. Low kini menjadi buruan antarabangsa, dikehendaki pihak berkuasa berhubung skandal 1MDB.

Pada 31 Oktober 2019, Jho Lo dan Jabatan Kehakiman AS mencapai penyelesaian berkaitan tuntutan pelucuthakan aset terhadap pelbagai aset Berkaitan Rendah. Bagaimanapun, pertuduhan baharu telah dikenakan terhadap Low dan Prakazrel “Pras” Michel sebagai sebahagian daripada siasatan terhadap skandal 1MDB.

Pada Jun 2021, Low didakwa oleh juri besar persekutuan kerana menjalankan kempen saluran belakang untuk meminta pentadbiran Trump menggugurkan siasatan ke atasnya.

Rujakan

Jho Low – Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Jho_Low


Office of Public Affairs – United States Department of Justice. https://www.justice.gov/opa/pr/united-states-reaches-settlement-recover-more-700-million-assets-allegedly-traceable


1MDB: Jho Low faces new charges in scheme involving Trump – BBC. https://www.bbc.com/news/business-57464964


Loo says Jho Low went from friend to foe. https://www.msn.com/en-my/news/other/loo-says-jho-low-went-from-friend-to-foe/ar-BB1j4iNT


Jasmine Loo denies conspiracy with Jho Low to hoodwink 1MDB, rejects Tim Leissner’s accusations of receiving money. https://www.msn.com/en-my/news/national/jasmine-loo-denies-conspiracy-with-jho-low-to-hoodwink-1mdb-rejects-tim-leissner-s-accusations-of-receiving-money/ar-BB1j1bTE


Jasmine Loo: I haven’t lodged police report over Jho Low’s threat. https://www.msn.com/en-my/news/national/jasmine-loo-i-havent-lodged-police-report-over-jho-lows-threat/ar-BB1j2nRz


Facebook. https://www.facebook.com/profile.php?id=100050195212549

Related Posts

Translate »