Dr. Wanda Austin menyertai Lembaga Pengarah Apple

Apple baru-baru ini mengumumkan bahawa Wanda Austin, seorang jurutera aeroangkasa terkenal dan bekas presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif The Aerospace Corporation, akan menyertai Lembaga Pengarah syarikat itu. Pengalaman luas Austin dalam peranan kepimpinan dan latar belakangnya dalam industri aeroangkasa menjadikannya tambahan yang berharga kepada lembaga Apple. Akibatnya, Al Gore, yang telah berkhidmat di Lembaga pengarah Apple sejak 2003, dan James Bell, sejak 2015, akan bersara daripada Lembaga pengarah Apple.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Dalam satu kenyataan, Ketua Pegawai Eksekutif Apple Tim Cook, menyebut bahawa “”Kami amat berterima kasih kepada Al dan James atas perkhidmatan mereka selama bertahun-tahun kepada Apple — pandangan, tenaga dan nilai mereka telah menjadikan kami sebuah syarikat yang lebih kukuh dalam pelbagai cara. Untuk lebih daripada 20 tahun, Al telah menyumbangkan jumlah yang luar biasa kepada kerja kami — daripada sokongan tanpa syaratnya untuk melindungi privasi pengguna kami, kepada pengetahuannya yang tiada tandingan tentang isu alam sekitar dan iklim. Dedikasi James sangat luar biasa, dan kami berterima kasih atas perkara yang penting perspektif dan kepakaran mendalam yang ditawarkannya mengenai audit, kewangan, dan banyak lagi selama ini.”

Pelantikan Dr. Wanda Austin datang ketika Apple terus mengukuhkan pasukan kepimpinannya dengan kepakaran yang pelbagai. Dr. Wanda Austin memulakan kerjayanya dengan The Aerospace Corporation pada tahun 19679, meningkat melalui pangkat. Dia mengambil pelbagai peranan dan tanggungjawab. Dari 2008 hingga 2018, beliau adalah presiden dan CEO organisasi. Dari 2018 hingga 2019, Dr. Austin ialah presiden sementara Universiti California Selatan. Beliau juga merupakan ahli lembaga pengarah Amgen, pengarah bebas utama di Chevron dan sebagainya. Dari 2019 – 2023, dia berada dalam lembaga pengarah Virgin Galactic. Dengan kerjaya yang begitu cemerlang dalam kejuruteraan aeroangkasa, Dr. Wanda mempunyai rekod kejayaan yang terbukti.

Sepanjang kerjayanya, Dr Wanda telah diiktiraf atas sumbangannya dalam bidang aeroangkasa, memperoleh pengiktirafan seperti dinobatkan sebagai salah satu daripada “50 Wanita Paling Berkuasa dalam Perniagaan” oleh majalah Black Enterprise. Kemahiran kepimpinan dan pemikiran inovatif beliau sejajar dengan komitmen Apple terhadap kecemerlangan dan inovasi.

Keputusan Apple untuk membawa Wanda Austin ke atas kapal mencerminkan tumpuan strategik syarikat terhadap kepelbagaian dan kemasukan. Dengan menambah seorang wanita yang sangat berjaya dengan latar belakang yang kukuh dalam bidang STEM (sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik), Apple berhasrat untuk memperkayakan lembaganya dengan pelbagai perspektif.

Dr. Wanda Austin membawa perspektif baru dan pandangan berharga. Sesuatu yang diperlukan oleh setiap organisasi. Pengalaman Austin dalam menyelia projek teknologi canggih dan pemahamannya tentang sistem yang kompleks mungkin akan menyumbang kepada usaha berterusan Apple untuk menolak sempadan inovasi.

Rujukan

Wanda Austin to join Apple’s board of directors – https://www.apple.com/my/newsroom/2024/01/wanda-austin-to-join-apples-board-of-directors/

Al Gore, James Bell to Leave Apple Board; Wanda Austin Joining – https://www.youtube.com/watch?v=MKT11voD-gs

Related Posts

Translate »