Bruno Manser Fonds BMF Meminta Pembekuan Aset Tun Taib

Bruno Manser Fonds (BMF) Meminta Pembekuan Aset Tun Taib

Kumpulan alam sekitar dan hak asasi manusia Switzerland Bruno Manser Fonds (BMF) menggesa kerajaan Malaysia membekukan aset bekas gabenor Sarawak mendiang Tun Abdul Taib Mahmud.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Tujuannya adalah untuk menyiasat sumber kekayaannya dan keluarga terdekatnya. Pengarah eksekutif BMF, Lukas Straumann, menegaskan bahawa siasatan 2016 ke atas aset Taib telah ditutup sebelum waktunya atas sebab politik.

Bruno Manser Fonds (BMF) ialah kumpulan hak asasi manusia dan alam sekitar Switzerland yang aktif dalam mempertahankan hak orang asli dan pemuliharaan hutan tropika. Ditubuhkan pada tahun 1991, BMF dinamakan sempena Bruno Manser, seorang aktivis Switzerland yang tinggal bersama suku Penan di hutan Borneo selama beberapa tahun dan berjuang tanpa jemu untuk melindungi tanah mereka dan cara hidup mereka.

BMF telah terlibat dalam kempen untuk menghentikan penebangan hutan di Sarawak, Malaysia, dan telah menyokong ketelusan dalam pengurusan sumber asli. BMF telah lama mengkritik Abdul Taib, malah menulis buku mengenai kekayaan dan dakwaan rasuah mengenai beliau dan keluarganya.

Straumann menekankan bahawa semua akaun bank peribadi Taib dan aset lain harus dibekukan serta-merta untuk mengelakkan kekayaan yang diperoleh secara haram daripada memberi manfaat kepada ahli keluarga. Semasa tempoh enam dekad Taib sebagai penjawat awam, beliau mengumpul kekayaan yang besar, walaupun larangan perlembagaan untuk ketua menteri dan gabenor Sarawak terlibat dalam perusahaan komersial.

Pada 2021, pendapat undang-undang yang ditugaskan oleh BMF mendapati bahawa jawatan pengarah dan pegangan saham Taib dalam sebuah syarikat Malaysia melanggar Perlembagaan Sarawak, kerana syarikat itu terlibat dalam urusan jual beli tanah di Sarawak. BMF juga mengetengahkan tuduhan terhadap Taib yang menyalahgunakan jawatan awam dan rasuah pada 1990-an apabila syarikat milik kerajaan terbesar Sarawak, CMS, diswastakan ke tangan ahli keluarga terdekatnya. Semasa menjadi ketua menteri, CMS mendapat manfaat daripada kontrak awam bernilai lebih RM4.9 bilion.

Sarawak menyaksikan pengurangan drastik dalam hutan hujan utamanya di bawah kepimpinan Taib, menyusut daripada liputan 90% pada tahun 1960-an kepada kurang daripada 10% hari ini. Walaupun takat semasa kekayaan Taib masih tidak diketahui oleh orang ramai, laporan BMF 2012 menganggarkan nilai bersihnya pada AS$15 bilion (RM71.5 bilion). Ahli politik veteran berusia 87 tahun itu meninggal dunia baru-baru ini, dan balu serta anak lelakinya kini terlibat dalam pergaduhan undang-undang di mahkamah Malaysia berhubung akses kepada kekayaannya yang besar.

Rujakan

Swiss NGO presses for asset freeze, renewed probe into Taib Mahmud’s …. https://www.scoop.my/news/170580/swiss-ngo-presses-for-asset-freeze-renewed-probe-into-taib-mahmuds-wealth/


NGO Swiss gesa kerajaan bekukan aset Taib – Malaysiakini. https://www.malaysiakini.com/news/696921

Swiss NGO is Calling for M’sian Govt to Freeze Deceased Former Sarawak …. https://worldofbuzz.com/swiss-ngo-calling-for-msian-govt-to-freeze-deceased-former-sarawak-ex-governors-assets/


Youtube. https://youtu.be/3csJeGZNMEY?si=3kcltSE243quvsXP


Facebook. https://www.facebook.com/brunomanserfonds.bmf/

Related Posts

Translate »