Bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak dikurangkan separuh hukumannya

Bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak dikurangkan separuh hukumannya

Bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, yang disabitkan atas pertuduhan berkaitan skandal 1MDB, hukuman penjaranya dikurangkan separuh daripada 12 kepada 6 tahun, menurut sumber rasmi. Keputusan itu dibuat oleh bekas Raja Malaysia sebelum berundur.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Terdahulu, Kabinet Malaysia bermesyuarat untuk membincangkan tawaran pengampunan Najib, walaupun tiada pengumuman rasmi dibuat berhubung keputusan itu.

Najib Razak, yang pernah menjadi tokoh politik yang berkuasa, didapati bersalah melakukan rasuah dan salah guna kuasa berhubung penyelewengan dana daripada dana pelaburan negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Skandal itu, yang berlaku pada 2015, melibatkan dakwaan penyelewengan dan pengubahan wang haram secara besar-besaran, mencemarkan nama baik Malaysia dan menggoncang landskap politiknya. Ia merupakan kes rasuah terbesar setakat ini.

Keputusan untuk mengurangkan separuh hukuman Najib telah mendapat sokongan dan kritikan. Penyokong berpendapat bahawa langkah itu adalah satu langkah ke arah perdamaian nasional dan kestabilan politik. Mereka berpendapat bahawa pengurangan hukuman boleh menyumbang kepada meredakan ketegangan politik dan memupuk perpaduan dalam negara.

Sebaliknya, pengkritik melihat keputusan itu sebagai satu halangan kepada usaha Malaysia untuk memerangi rasuah dan menegakkan kedaulatan undang-undang. Mereka menyatakan kebimbangan bahawa mengurangkan hukuman Najib mungkin menghantar mesej yang salah tentang akauntabiliti bagi mereka yang memegang jawatan. Skandal 1MDB telah pun merosakkan kepercayaan orang ramai terhadap institusi Malaysia, dan keputusan ini boleh menghakis lagi keyakinan terhadap sistem keadilan.

Rujukan

Malaysia Cabinet Discusses Najib Pardon Bid, but Won’t Announce Outcome – Minister – https://www.usnews.com/news/world/articles/2024-01-31/malaysia-cabinet-discusses-najib-pardon-bid-but-wont-announce-outcome-minister

Former Malaysia King Cuts Najib’s Jail Term to 6 Years, CNA Reports – https://finance.yahoo.com/news/former-malaysia-king-cuts-najib-080108871.html?fr=sycsrp_catchall

Former Malaysian premier Najib Razak’s jail term halved from 12 to 6 years, say official sources – https://www.channelnewsasia.com/asia/najib-razak-royal-pardon-jail-term-cut-malaysia-former-prime-minister-4071746

Pardons Board’s statement on Najib unlikely to come today – https://www.youtube.com/watch?v=y6A2mSi1pis

Related Posts

Translate »