Anwar Jelaskan Keputusan Pengampunan Separa Najib

Anwar Jelaskan Keputusan Pengampunan Separa Najib

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Bekas Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak yang disabitkan bersalah baru-baru ini diberi pengampunan sebahagian oleh Kerajaan Malaysia. Satu langkah yang telah mencetuskan kontroversi dan kemarahan orang ramai. Keputusan itu telah mendorong perbincangan tentang faktor-faktor yang mempengaruhi pengampunan dan potensi implikasinya.

Kemarahan orang ramai atas Pengampunan Separa Najib. Memandangkan kenaikan SST baru-baru ini. Satu langkah yang dilihat ramai disebabkan oleh skandal 1MDB. Perdana Menteri. Anwar Ibrahim menjelaskan bahawa pengampunan Najib bukan semata-mata soal undang-undang tetapi terletak di bawah prerogatif Raja. Sesiapa yang telah disabitkan (buat pertama kali) boleh mengemukakan permohonan untuk pengampunan, selaras dengan undang-undang dan peraturan Malaysia. Ia adalah ‘perkara belas kasihan’ di pihak Sultan Abdullah dalam tindakan terakhir baginda sebagai raja Malaysia. Ia juga sebagai pertimbangan sewajarnya kepada sumbangan Najib kepada Malaysia.

Hukuman penjara bekas perdana menteri Najib telah dikurangkan daripada 12 tahun kepada enam tahun. Denda yang dikenakan ke atasnya juga telah dikurangkan kepada RM 50 juta. “Bagaimanapun, jika denda tidak dibayar, setahun akan ditambah kepada hukuman penjara, dan tarikh pembebasan adalah pada 23 Ogos, 2029,” kata sekretariat Lembaga Pengampunan.

Latar belakang pengampunan Najib berakar umbi dalam skandal 1MDB yang terkenal, di mana beliau menghadapi dakwaan menggelapkan berbilion-bilion daripada dana negara semasa menjadi Perdana Menteri. Skandal itu bukan sahaja mencemarkan reputasi antarabangsa Malaysia tetapi juga membawa kepada sabitan kesalahan Najib atas tuduhan rasuah. Keputusan untuk mengurangkan hukuman Najib telah mencetuskan semula kemarahan dan keraguan orang ramai, dengan ramai yang mempersoalkan keadilan dan ketelusan sistem perundangan. Mereka juga mempersoalkan mengapa Lembaga Pengampunan mencapai keputusan begitu cepat. Apa yang saya fikir? Sudah tentu, ia akan menjadi pantas. Kerana Najib.

Terdapat banyak spekulasi dan keraguan di kalangan orang ramai mengenai motivasi kerajaan dan dinamik asas yang dimainkan.

Pada pendapat saya, tiada isu pengampunan separa Datuk Seri Najib Razak. Memandangkan banyak usaha beliau dan UMNO lakukan untuk mengurangkan hukumannya. Dan sudah tentu, ia selaras dengan Perlembagaan dan undang-undang Malaysia.

Di suatu tempat di seberang. Terdapat beberapa Presiden yang mempunyai kuasa untuk mengampuni sesiapa sahaja. Pengampunan Presiden. Tetapi tiada siapa yang pernah diampuni. Setiap orang yang melakukan sesuatu yang sangat kecil… dihukum gantung. Mati. Hukuman Mati untuk setiap perkara kecil.

Di sini, beberapa tokoh terkemuka sedang melakukan yang terbaik untuk melepaskan diri. Dan rakyat Malaysia mengharapkan Sultan, Raja, Perdana Menteri. Kerajaan Malaysia terus menolak permohonannya setiap hari dan hanya mengurungnya seumur hidup. Sama sekali tidak mengendahkan usaha UMNO dan Najib untuk melepaskannya.

Jika rakyat Malaysia berfikir di suatu tempat di seberang adalah lebih baik. Saya fikir mereka hanya boleh berhijrah dan untuk setiap perkara kecil, mereka akan mendapat hukuman mati tanpa pengampunan.

Rakyat Malaysia harus serius berhenti merungut tentang setiap perkara yang mereka boleh. Pada pendapat saya, jika proses wajar diberikan, jika undang-undang dan perintah diikuti. Itu tidak mengapa.

Rujukan

Najib’s pardon: Consideration not a matter of law, but King’s prerogative, says Anwar – https://www.thestar.com.my/news/nation/2024/02/05/anwar-repeats-call-for-all-parties-to-respect-pardons-board039s-decision-on-najib

PM explains prompt hearing of Najib’s pardon application – https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2024/02/05/pm-explains-why-najibs-pardon-was-heard-earlier/

1MDB scandal: Anwar seeks to soothe Malaysians’ outrage over Najib Razak’s reduced punishment – https://www.scmp.com/week-asia/politics/article/3250971/1mdb-scandal-anwar-seeks-soothe-malaysians-outrage-over-najib-razaks-reduced-punishment

KiniNews: ‘Najib’s pardon application in line with process’- Anwar; Don’t blame King, says Latheefa – https://www.youtube.com/watch?v=u6bCTlkcYm0

PM wants an end to all criticism of Najib’s pardon – https://www.youtube.com/watch?v=H__J4hyPlr8

Instagram – https://www.instagram.com/anwaribrahim_my/

Related Posts

Translate »