1MDB Fakta fakta yang menyeronokkan

Dengan kes Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini menjadi berita hari ini. SuaraAsia ingin melihat beberapa fakta menarik mengenai skandal 1MDB. Kes rasuah terbesar Malaysia setakat ini.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

“The Wolf of Wall Street” sebuah filem jenayah komedi hitam biografi epik Amerika 2013, diterbitkan bersama dan diarahkan oleh Martin Scorsese dan ditulis oleh Terence Winter. Berdasarkan memoir Jordan Belfort 2007 dengan nama yang sama, filem itu mengisahkan kerjaya Belfort sebagai broker saham di New York City dan rasuah dan penipuan yang berleluasa yang dilakukan oleh firmanya, Stratton Oakmont, di Wall Street, yang akhirnya membawa kepada kejatuhannya. Leonardo DiCaprio membintangi Belfort, dengan Jonah Hill menggambarkan rakan perniagaan dan rakannya, Donnie Azoff, Margot Robbie sebagai isteri keduanya, Naomi Lapaglia, Matthew McConaughey sebagai mentor dan bekas bosnya Mark Hanna, dan Kyle Chandler sebagai ejen FBI Patrick Denham. Kerjasama ini menandakan yang kelima DiCaprio dengan Martin Scorsese.

DiCaprio dan Warner Bros. memperoleh hak untuk memoir Belfort pada tahun 2007, tetapi pengeluaran menghadapi kelewatan kerana sekatan kandungan. Studio bebas Red Granite Pictures kemudiannya mengambil bahagian dalam pengeluaran. Dirakam di New York pada akhir 2012, filem ini kebanyakannya menggunakan stok filem 35mm.

Tayangan perdana di New York City pada 17 Disember 2013, “The Wolf of Wall Street” telah ditayangkan di Amerika Syarikat pada 25 Disember 2013, secara eksklusif melalui pengedaran digital, yang pertama untuk filem utama Amerika. Walaupun terdapat kontroversi awal yang menyelubungi kekaburan moralnya, kekurangan simpati terhadap mangsa, kandungan seksual eksplisit, gambaran penggunaan dadah keras dan penggunaan haiwan semasa pengeluaran.

Filem ini juga terkenal dengan penggunaan kata-kata kotor yang meluas (termasuk sekurang-kurangnya 500 penggunaan perkataan “fuck”). Rakyat Malaysia bagaimanapun, kemudiannya akan menggunakan lebih banyak kata-kata kotor dalam beberapa tahun lagi akan datang. Sekurang-kurangnya satu bilion kali lebih banyak.

Filem ini mencapai kejayaan komersial yang ketara. Ia mengutip $406.9 juta di seluruh dunia semasa tayangan teaternya, menjadi filem Scorsese dengan kutipan tertinggi.

Filem ini mendapat pujian yang meluas, dan beberapa kritikan moral. Dengan pengkritik memujinya. Ia mendapat tempat pada banyak kompilasi “terbaik tahun ini”. Filem ini memperoleh pelbagai pencalonan anugerah, terutamanya lima di Anugerah Akademi ke-86: Gambar Terbaik, Pengarah Terbaik, Lakon Layar Adaptasi Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik (DiCaprio), dan Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (Hill). DiCaprio merangkul anugerah Pelakon Terbaik – Muzikal atau Komedi di Anugerah Golden Globe ke-71, di mana filem itu juga bersaing untuk Filem Terbaik – Muzikal atau Komedi.

Bajet$100 juta
Box office$406.9 juta

“The Wolf of Wall Street” ialah sebuah filem tentang jenayah kewangan. Dibiayai Oleh jenayah kewangan.

“Dumb and Dumber To” sebuah filem komedi kawan Amerika 2014, adalah ansuran ketiga dan terakhir dalam francais Dumb and Dumber, ia berfungsi sebagai sekuel kepada filem 1994 “Dumb and Dumber.” Filem ini menyatukan semula Jim Carrey, juga membintangi “The Truman Show” dan Jeff Daniels, mengulangi peranan mereka dua dekad selepas peristiwa filem asal. Pelakon itu juga termasuk Rob Riggle dalam dua peranan, bersama Laurie Holden, Rachel Melvin, dan Kathleen Turner. Naratif itu mengikuti Lloyd Christmas dan Harry Dunne, masing-masing yang digambarkan oleh Carrey dan Daniels, ketika mereka memulakan perjalanan merentas desa untuk mencari anak angkat Harry.

Pada mulanya didedahkan pada Oktober 2011, pengeluaran “Dumb and Dumber To” menghadapi cabaran semasa fasa pra-pengeluaran, termasuk Jim Carrey menarik diri secara ringkas daripada projek itu dan Warner Bros Pictures pada mulanya enggan mengedarkan filem itu. Walau bagaimanapun, pada tahun 2013, Red Granite Pictures mengambil alih projek itu, dan filem itu kemudiannya dirakam pada tahun itu. Dikeluarkan pada 14 November 2014, oleh Universal Pictures, filem itu mendapat ulasan yang kurang baik daripada pengkritik. Walaupun mendapat sambutan negatif, ia mencapai prestasi box office yang mantap, mengutip $36.1 juta pada hujung minggu pembukaannya dan mengumpul lebih $169 juta di seluruh dunia.

Bajet$50 juta
Box office$169.8 juta

“Dumb and Dumber To” ialah tentang 2 beradik yang bodoh… Melakukan perkara bodoh dengan sekumpulan orang bodoh.

“Daddy’s Home” sebuah filem komedi kawan Amerika 2015, diarahkan oleh Sean Anders dan ditulis oleh Anders, Brian Burns, dan John Morris. Kisah ini berkisar tentang seorang bapa tiri (Will Ferrell) yang lemah lembut bersaing untuk mendapatkan perhatian anak isterinya (Linda Cardellini) apabila bapa kandung mereka (Mark Wahlberg) kembali.

Pasti sukar bagi ayah tiri untuk bersaing untuk sesuatu yang bukan miliknya. Lelaki miskin.

Ini menandakan kerjasama kedua antara Ferrell dan Wahlberg, berikutan kerja sama mereka dalam filem 2010 “The Other Guys.” Fotografi utama dimulakan pada 17 November 2014, di New Orleans, Louisiana. Paramount Pictures mengeluarkan filem itu pada 25 Disember 2015, dan ia mencapai kejayaan box office global, dengan kutipan $242 juta, menjadikannya filem aksi langsung dengan kutipan tertinggi Ferrell. Filem ini menerima pujian untuk persembahan dan kimia antara Ferrell dan Wahlberg tetapi menghadapi kritikan kerana kekurangan idea komedi yang inovatif dan tidak meneroka sepenuhnya premisnya. Berikutan kejayaannya, sekuel bertajuk “Daddy’s Home 2” telah dikeluarkan pada 10 November 2017.

Bajet$50 juta
Box office$242.8 juta

Daddy’s Home adalah mengenai kisah ayah tiri bersaing dengan bapa kandung untuk isteri dan anak-anak

The Wolf Of Wall StreetJenayah Kewangan Membiayai Filem Mengenai Jenayah Kewangan
Dumb and Dumber To2 Lelaki Bodoh Dan Beberapa Orang Bodoh Melakukan Perkara Bodoh
Daddy’s HomeBilakah Ringgit Akan Pulang?

Bilakah Ringgit Akan Pulang?

1MDB Fakta fakta yang menyeronokkan

Rujukan

Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wolf_of_Wall_Street_(2013_film)

https://en.wikipedia.org/wiki/Dumb_and_Dumber_To

https://en.wikipedia.org/wiki/Daddy%27s_Home_(film)

Youtube

https://youtu.be/GNGCav9fRhc?si=Zz7XXKD3iRofzG_S

https://youtu.be/dmNddThxi4c?si=1kSUtYwXAWn1UzRI

https://www.youtube.com/watch?v=OeknNwE4e1E

Related Posts

Translate »