Wang Chang

Wang Chang, lahir 7 Mei 2001, dari Ningbo, China ialah pemain badminton China yang berbakat.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

BWF Kedudukan Beregu Lelaki

Peringkat Dunia 3Kedudukan 10 Jelajah Dunia

Pada usia 16 tahun, Wang bergandingan dengan Di Zijian dan memenangi kejuaraan Remaja Dunia beregu lelaki. Dia juga memenangi gelaran juara Remaja Asia sebanyak dua kali dalam kategori beregu lelaki. Pada 2017, beliau menyumbang kepada kemenangan China dalam Piala Suhandinata di Kejohanan Remaja Dunia. Selain itu, dia merangkul pingat perak dalam acara beregu lelaki pada kejohanan yang sama.

Jelajah Dunia BWF ialah siri kejohanan badminton yang diluluskan oleh Persekutuan Badminton Dunia (BWF). Jelajah Dunia BWF terbuka kepada pemain teratas dalam kategori perseorangan (lelaki dan wanita) dan beregu (lelaki, wanita dan campuran). Ia menampilkan kejohanan pelbagai peringkat, menawarkan hadiah wang yang berbeza-beza.

Rekod Wang dalam Jelajah Dunia BWF adalah menakjubkan dengan 7 gelaran dan 5 naib juara.

Piala Sudirman ialah pertandingan berpasukan campuran badminton antarabangsa yang dipertandingkan oleh negara anggota Persekutuan Badminton Dunia cc badan induk global sukan itu. Ia adalah sebahagian daripada Jelajah Dunia BWF. Piala Sudirman diadakan setiap dua tahun sejak 1989. Ia pernah diadakan di tempat yang sama dengan Kejohanan Dunia pada tahun yang sama sehingga BWF memutuskan untuk membahagikan dua kejohanan bermula dari 2003. Setiap seri dalam pertandingan itu terdiri daripada lima perlawanan : Perseorangan Lelaki, Perseorangan Wanita, Beregu Lelaki, Beregu Wanita dan Beregu Campuran. Piala itu dinamakan sempena Dick Sudirman, bekas pemain badminton Indonesia.

Pada 2023, Wang adalah sebahagian daripada pasukan China yang memenangi Piala Sudirman. Di samping Liang Weikeng, beliau memperoleh pingat gangsa pada Kejohanan Dunia 2023. Terutama, Wang dan Liang mencapai kemuncak kerjaya mereka dengan mencapai ranking nombor 1 dunia dalam beregu lelaki pada 31 Oktober 2023.

Rujakan

Wang Chang (badminton) – Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Wang_Chang_%28badminton%29
Wang Chang (badminton) | Detailed Pedia. https://www.detailedpedia.com/wiki-Wang_Chang_%28badminton%29
About: Wang Chang (badminton) – DBpedia Association. https://dbpedia.org/page/Wang_Chang_%28badminton%29
Sudirman Cup – Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Sudirman_Cup
History | BWF Sudirman Cup. https://bwfsudirmancup.bwfbadminton.com/history/
BWF https://bwfbadminton.com/player/55414/wang-chang
bwf world tour|BWF World Tour. https://bwfworldtour.bwfbadminton.com/
BWF World Tour. https://bwfworldtour.bwfbadminton.com/
Instagram. https://www.instagram.com/p/C0G20HDyRQs/?hl=en&img_index=1

Related Posts

Translate »