Wabak Penyakit Coronavirus Covid 19

Wabak Penyakit Coronavirus (Covid 19)

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Penyakit Coronavirus (Covid 19)

Penyakit coronavirus (Covid 19) disebabkan oleh virus SARS-CoV-2 dan boleh menyebabkan penyakit pernafasan ringan hingga parah, mempengaruhi orang dari segala peringkat umur. Langkah-langkah pencegahan terbaik termasuk menyelidik tentang penyakit ini, mengekalkan jarak fizikal, memakai pelitup muka, mencuci tangan dengan kerap, dan mendapatkan vaksin mengikut arahan tempatan. Virus ini tersebar melalui titisan pernafasan dari mulut atau hidung seseorang yang dijangkiti, menekankan kepentingan mengikuti protokol kesihatan untuk mengurangkan risiko penularan.

Pandemik Covid 19, yang disebabkan oleh virus SARS-CoV-2, terus mempengaruhi penduduk di seluruh dunia, dengan kebanyakan individu yang dijangkiti mengalami penyakit pernafasan ringan hingga sederhana dan pulih tanpa rawatan khusus. Walau bagaimanapun, sesetengah individu mungkin menjadi sangat sakit dan memerlukan perhatian perubatan, terutamanya orang tua dan mereka yang mempunyai penyakit kronik.

Organisasi Kesihatan Sedunia WHO

Kemas kini Epidemiologi Mingguan Pertubuhan Kesihatan Sedunia memberikan gambaran kes Covid 19 di peringkat global, serantau, dan negara, menekankan data dan trend penting. Kemas kini ini adalah sumber maklumat yang berharga untuk memahami keadaan semasa pandemik dan mengenal pasti kawasan yang membimbangkan.

Pandemik Covid 19 telah menyebabkan banyak kematian di seluruh dunia. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), hingga 29 Mac 2024, virus ini telah menyebabkan lebih daripada 2 juta kematian di Wilayah Eropah sahaja. Bilangan kematian global daripada Covid 19 dilaporkan dalam Papan Pemuka Covid 19 WHO, yang memberikan kemas kini mingguan tentang bilangan kematian yang dilaporkan kepada WHO.

Data disajikan sebagai statistik mingguan disebabkan oleh perbezaan dalam ketebalan dan kaedah pelaporan di kalangan negara. WHO mengumpul data dari komunikasi rasmi, laman web kementerian kesihatan rasmi, dan akaun media sosial rasmi, dan mengumpul data global melalui papan pemuka khas bagi setiap kawasan WHO dan data kiraan agregat yang dilaporkan terus kepada ibu pejabat WHO oleh Negara-Negara Anggota. Walau bagaimanapun, penting untuk diingatkan bahawa perbezaan dalam pengesanan kes, definisi, strategi ujian, amalan pelaporan, dan tempoh kelambatan boleh mempengaruhi bilangan yang disajikan dan mungkin menyebabkan anggaran yang kurang tepat atau lebihan dalam bilangan kes dan kematian sebenar.

Vaksin Covid 19

Jenis vaksin Covid 19 termasuk pendekatan berikut:

  1. Pendekatan Mikrob Seluruh:
  • Vaksin Dibunuh: Menggunakan virus atau bakteria yang telah dimatikan atau dihancurkan.
  • Vaksin Dilemahkan secara Hidup: Menggunakan versi lemah virus.
  • Vaksin Vektor Virus: Menggunakan virus selamat untuk menghantar bahagian-bahagian sub khusus dari kuman.
  1. Pendekatan Subunit:
  • Vaksin Subunit: Mengandungi bahagian-bahagian spesifik (subunit) virus atau bakteria yang memicu tindak balas imun.
  1. Pendekatan Genetik (Vaksin Asid Nukleik):
  • Vaksin Asid Nukleik: Menggunakan bahan genetik (DNA atau mRNA) untuk memberikan arahan membuat protein spesifik, bukan mikrob secara keseluruhan.

Perbezaan antara vaksin Covid 19

Vaksin mRNA dan vaksin vektor adenovirus.

Vaksin mRNA, seperti vaksin Pfizer-BioNTech dan Moderna, menggunakan sebahagian bahan genetik yang dipanggil messenger RNA (mRNA) untuk memberikan arahan kepada sel untuk menghasilkan sebahagian tidak berbahaya protein virus SARS-CoV-2. Ini memicu tindak balas imun yang mengajar badan bagaimana mengenali dan melawan virus.

Vaksin vektor adenovirus, seperti vaksin Johnson & Johnson dan AstraZeneca, menggunakan adenovirus yang tidak berbahaya untuk menghantar sebahagian protein virus SARS-CoV-2 ke dalam sel. Ini juga memicu tindak balas imun yang mengajar badan bagaimana mengenali dan melawan virus.

Kedua-dua jenis vaksin telah terbukti sangat berkesan dalam mencegah penyakit serius, hospitalisasi, dan kematian akibat Covid 19. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan antara kedua-dua jenis vaksin tersebut.

Vaksin mRNA pada umumnya lebih berkesan dalam mencegah jangkitan dan penyakit ringan, manakala vaksin vektor adenovirus mungkin lebih berkesan dalam mencegah penyakit serius pada orang dewasa yang lebih tua. Selain itu, vaksin mRNA memerlukan dua dos untuk perlindungan penuh, manakala vaksin vektor adenovirus hanya memerlukan satu dos.

Terdapat juga beberapa bukti bahawa vaksin mRNA mungkin mempunyai kesan bukan spesifik terhadap keseluruhan kelangsungan hidup, manakala vaksin vektor adenovirus tidak.

Rujukan

WHO INT https://www.who.int/health-topics/coronavirus
SCIENCEDIRECT https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589004223008106
NCBI NLM NIH GOV https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9877955/
MDPI https://www.mdpi.com/2227-9059/11/2/511
SCIENCEDIRECT https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0753332221013147
WHO INT https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/the-race-for-a-Covid 19-vaccine-explained
YALEMEDICINE https://www.yalemedicine.org/news/Covid 19-vaccine-comparison
Our World In Data https://ourworldindata.org/coronavirus
WHO INT https://data.who.int/dashboards/covid19/deaths
CNN https://www.cnn.com/interactive/2020/health/coronavirus-maps-and-cases/
Kff https://www.kff.org/coronavirus-Covid 19/issue-brief/global-Covid 19-tracker/
Pixabay https://pixabay.com/illustrations/mona-lisa-mask-coronavirus-pandemic-4893660/

Related Posts

Translate »