Pelbagai Agensi Kerajaan di JB Menerima Ancaman Bom

Pelbagai Agensi Kerajaan di JB Menerima Ancaman Bom

Beberapa Jam Sebelum ini, laporan mengesahkan bahawa beberapa agensi kerajaan di JB, termasuk menara Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB), telah menjadi sasaran ancaman Bom. Situasi itu dipertegaskan lagi apabila ketua polis Johor mengesahkan menerima e-mel ancaman bom.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Laporan Polis telah dibuat dan Pasukan Polis Diraja Malaysia dan menyisir bangunan itu dengan teliti dan tidak menemui apa-apa. Ia disahkan tipu.

Di bawah undang-undang Malaysia, Kanun Keseksaan Seksyen 506. Sesiapa yang melakukan kesalahan ugutan jenayah hendaklah dihukum penjara selama tempoh yang boleh dilanjutkan sehingga dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya; jika ancaman itu adalah untuk menyebabkan kematian atau kecederaan yang teruk, atau menyebabkan kemusnahan mana-mana harta dengan api, atau menyebabkan kesalahan yang boleh dihukum mati atau dipenjarakan, atau dengan pemenjaraan selama tempoh yang boleh berlanjutan sehingga tujuh tahun, atau untuk mengaitkan kezinahan. kepada seorang perempuan, hendaklah dihukum penjara selama tempoh yang boleh sampai tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya.

Kesan ancaman bom melangkaui ancaman segera itu sendiri. Perniagaan, pejabat kerajaan dan institusi awam mesti menggubal protokol keselamatan yang ketat untuk mengurangkan potensi risiko. Prosedur pemindahan, teknologi pengesanan bom, dan langkah keselamatan yang dipertingkatkan menjadi penting untuk melindungi daripada potensi bahaya.

Tambahan pula, kesan psikologi terhadap individu dan masyarakat tidak boleh diabaikan. Sebut sahaja ancaman bom menimbulkan ketakutan dan kebimbangan, mengganggu rutin harian dan menghakis kepercayaan terhadap mekanisme keselamatan awam. Komunikasi pantas dan telus daripada pihak berkuasa adalah penting untuk meyakinkan orang ramai dan memberikan panduan tentang langkah berjaga-jaga yang diperlukan.

E-mel itu diterima pada waktu pagi dan dihantar dengan nama ‘Takahiro Karawasa’. Pada tahun 2023, e-mel ancaman bom serupa yang dihantar dengan nama yang sama, Takahiro Karawasa, juga dihantar ke Filipina, serta Korea.

Encik Karawasa menjawab kembali pada tahun 2023, “Ini salah. Saya rasa nama saya disalahgunakan tanpa kebenaran saya. Sesetengah pelampau melakukan jenayah ini, kerana jenis kesalahan ini kadang-kadang tidak dikawal di Jepun,” lapor Korea Times, katanya. dalam jawatannya.”

Rujukan

Johor police chief confirms receiving bomb threat email – https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/02/12/johor-police-chief-confirms-receiving-bomb-threat-email/117701

Johor police confirm receiving report on bomb threat at MBJB tower – https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/02/12/johor-police-confirm-receiving-report-on-bomb-threat-at-mbjb-tower/117641

Multiple govt agencies in JB receive bomb threats – https://www.msn.com/en-my/news/national/multiple-govt-agencies-in-jb-receive-bomb-threats/ar-BB1i8X1R

Penal Code Section 506 – https://www.burgielaw.com/resources/act?act_title=Penal+Code&section=506

Pixabay – https://pixabay.com/illustrations/technology-science-bomb-engineering-3038796/

Related Posts

Translate »