Lee Kang in Pemain Bola Sepak Korea Selatan

Lee Kang-in: Pemain Bola Sepak Korea Selatan

Lee Kang-in, dilahirkan pada 18 Februari 2001, di Incheon. ialah pemain bola sepak profesional Korea Selatan yang telah mencipta gelombang dalam dunia bola sepak. Kepelbagaian beliau sebagai pemain tengah atau pemain sayap menyerang telah menarik perhatian peminat dan pengakap.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Tarikh lahir18 Februari 2001
Tempat lahirIncheon (Korea Selatan)
Profil173 cm / 66 kg
KakiKiri
KelabPSG

Lee Kang-In memulakan kerjayanya pada usia lapan tahun dengan kelab kampung halamannya, Incheon United FC. Dia kemudian menyertai Flyings FC selama setahun, sebelum meninggalkan Korea Selatan ke Sepanyol di Valencia

Di Akademi Belia Valencia. Lee Kang-In baru berusia 17 tahun, dia membuat penampilan sulung profesionalnya untuk kelab itu pada 2018, menjadi pemain bola sepak Korea Selatan termuda yang bermain secara profesional di Eropah. Kejayaan awalnya adalah bukti bakat dan keazamannya. Pada musim sulungnya, Lee menyumbang kepada kemenangan Copa del Rey Valencia. Bakatnya di atas padang dan keupayaan mencipta peluang menjaringkan gol membezakannya. Lee Kang-In kekal bersama Murcièlagos selama sepuluh tahun, berkembang daripada pasukan simpanan kepada pasukan utama, di mana dia juga mengambil bahagian dalam Liga Juara-Juara UEFA pada 2019. Lee bersinar dengan cemerlang.

Lee menamatkan kontraknya dengan Valencia pada 29 Ogos 2021.

Pada 2021, Lee menyertai Mallorca, di mana dia terus bersinar. Kemahiran menggeleceknya menjadikannya salah seorang pemain terbaik Eropah dalam kedudukannya. Semasa musim 2022–23, Lee menjadi salah seorang pemain menggelecek terbaik dalam Liga Eropah. Kemahiran bola sepaknya yang menakjubkan membawa kepada tandatangannya oleh kelab Ligue 1 Paris Saint-GermaPada 8 Julai 2023.

Pada 2019, Lee menerima anugerah Pemain Bola Sepak Muda Asia Terbaik. Pada tahun yang sama, dia memenangi Bola Emas di Piala Dunia B-20 FIFA, di mana pasukannya mendapat naib juara. Debut seniornya untuk pasukan kebangsaan Korea Selatan diikuti pada September 2019.

Walaupun terdapat isu dengan Lee Kang-In ketika ini dengan penyertaannya bersama pasukan kebangsaan Korea Selatan. Tetapi sejak itu dia telah meminta maaf. Kami berharap beliau ikhlas memohon maaf dan akan terus melakukan yang terbaik untuk Pasukan Kebangsaan Korea Selatan.

Rujakan

Lee Kang-in – Wikipedia – https://en.wikipedia.org/wiki/Lee_Kang-in
Lee Kang-in – Wikiwand – https://www.wikiwand.com/en/Lee_Kang-in
Lee Kang In FC 24 Sep 22, 2023 SoFIFA – https://sofifa.com/player/243780/kang-in-lee/240002/
Kang-in Lee – Player profile 23/24 | Transfermarkt – https://www.transfermarkt.com/kang-in-lee/profil/spieler/557149
Getty Images – https://www.gettyimages.com/detail/news-photo/kangin-lee-of-korea-republic-poses-during-the-official-fifa-news-photo/1442190150
Instagram – https://www.instagram.com
Youtube – https://www.youtube.com/watch?v=3IdebaHS1h0

Related Posts

Translate »