Agong menyeru Perpaduan untuk memperbaiki Malaysia secara keseluruhan

Agong menyeru Perpaduan untuk memperbaiki Malaysia secara keseluruhan

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Ibrahim, Raja Malaysia, sebagaimana menekankan keperluan negara yang bersatu padu dan harmoni. Dalam titah baginda pada perasmian Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Parlimen Ke-15, Sultan Ibrahim menyeru kerajaan supaya menggubal dasar yang akan mengukuhkan perpaduan dan keharmonian dalam kalangan rakyat Malaysia.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Walaupun lebih enam dekad sejak pembentukan Malaysia, Sultan Ibrahim memerhatikan bahawa hubungan antara kumpulan kaum yang berbeza masih tidak seperti yang diingini. Beliau menekankan kepentingan pemupukan nilai sejak kecil untuk melahirkan generasi masa depan yang memahami dan menghormati antara satu sama lain. Pepatah Melayu “kalau hendak melentur buluh, biarlah dari rebungnya” (mula memupuk nilai pada usia muda) tepat menangkap sentimen ini.

Seruan Raja melangkaui penggubalan dasar. Beliau menggesa semua lapisan masyarakat menjaga keharmonian dan mengelak perbincangan sensitif berkaitan institusi diraja, bangsa atau agama. Visi baginda jelas: Malaysia bersatu di mana kepelbagaian diraikan, dan persefahaman merapatkan jurang.

Raja juga mahu Malaysia menjadi lebih global. Beliau juga mendoakan keamanan di Timur Tengah dan menggesa gencatan senjata segera dan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Gaza disegerakan.

Beliau juga berkata bahawa beliau akan meneliti semua perbelanjaan kerajaan bagi memastikan dana awam dibelanjakan untuk tujuan yang betul. Yang di-Pertuan Agong berkata baginda kecewa dengan paras hutang Malaysia yang semakin meningkat, sambil menambah bahawa ini disebabkan Putrajaya sentiasa berada dalam kedudukan defisit sejak 1998.

“…Saya menyokong usaha kerajaan untuk segera mengambil langkah menjimatkan dana dan melaksanakan subsidi yang disasarkan. Saya juga akan meneliti perbelanjaan kerajaan dan memastikan setiap perbelanjaan yang dicadangkan benar-benar perlu. Saya berharap, sepanjang pemerintahan saya, kerajaan akan mencapai lebihan fiskal setiap tahun….”

Rujakan

I will vet govt expenditure, says Agong – MSN. https://www.msn.com/en-my/news/national/i-will-vet-govt-expenditure-says-agong/ar-BB1iSFhL

Agong calls on govt to formulate policy to strengthen unity, harmony …. https://www.malaymail.com/news/malaysia/2024/02/26/agong-calls-on-govt-to-formulate-policy-to-strengthen-unity-harmony/120044

Agong wants formulation of policy to foster unity, harmony. https://selangorjournal.my/2024/02/agong-wants-formulation-of-policy-to-foster-unity-harmony/

I will vet govt expenditure, says Agong – Malaysia Today. https://www.malaysia-today.net/2024/02/26/i-will-vet-govt-expenditure-says-agong/

Youtube. https://youtu.be/jkIXaROenkY?si=Tqj-wMqFVvE2Z5RQ

Instagram. https://www.instagram.com/p/C3zZnuCyAfz/?hl=en&img_index=1

Related Posts

Translate »