1mdb

1MDB : Warga Singapura Yak Yew Chee enggan memberi keterangan di Mahkamah Malaysia

Bekas pegawai bank Singapura Yak Yew Chee, yang dipenjarakan selama 18 minggu dan didenda S$24,000 pada 2016, telah menjadi tokoh utama dalam skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB). Keengganan beliau untuk memberi keterangan dalam perbicaraan melibatkan Datuk Seri Najib Razak telah menimbulkan kening.

Terima Kasih Atas Sokongan Anda

Yak Yew Chee, bekas jurubank swasta BSI SA, adalah orang pertama yang didapati bersalah dalam kes Singapura yang dikaitkan dengan skandal 1MDB. Walaupun menjadi saksi utama, beliau enggan datang ke Malaysia dan memberikan keterangannya. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan bahawa maklum balas yang diterima menunjukkan Yak tidak mahu memberi keterangan di sini. Singapura ialah Yak tidak mahu memberikan keterangannya di sini. Dia berkata pihak berkuasa Singapura telah mengatakan Yak tidak berada di Singapura, tetapi juga berkata dia tidak tahu di mana dia berada.

Secara mendadak, rakan sejawatan Yak dari Singapura memaklumkan kepada SPRM bahawa bekas jurubank itu tiada di negara itu. Tambahan pula, Yak telah pun dibebaskan dari penjara. Ketiadaan beliau telah meninggalkan jurang dalam prosiding perbicaraan.

SPRM sebelum ini meminta kerjasama daripada beberapa negara untuk merekodkan kenyataan saksi bank sebagai sebahagian daripada siasatan 1MDBnya. Walau bagaimanapun, permohonan ke negara seperti Switzerland, Barbados, Hong Kong, dan Belanda disambut dengan senyap. Hanya Singapura yang bertindak balas, dan bekas jurubank Singapura Kevin Michael Swampillai memberi keterangan sebagai saksi pendakwaan ke-44 pada April tahun lalu.

Pada Oktober 2020, Penguasa Kewangan Singapura (MAS) mengeluarkan perintah larangan seumur hidup terhadap Kevin kerana peranannya dalam skandal 1MDB yang mereka katakan menyebabkan dia menerima “keuntungan rahsia” AS$5 juta.

Yak telah bekerja di BSI antara 2010 dan 2016, manakala Jho Low menjadi pelanggan BSI antara akhir 2010 dan awal 2011. Jho Low mengekalkan beberapa akaun dengan BSI, dibuka atas nama peribadinya serta di bawah entiti yang dimilikinya.

Rujakan

SPRM: Bekas jurubank S’pore disabitkan kesalahan skandal 1MDB enggan memberi keterangan …. https://www.nst.com.my/news/crime-courts/2024/02/1018024/macc-ex-spore-banker -sabit kesalahan-lebih-1mdb-skandal-enggan-beri keterangan

SPRM: Bekas jurubank S’pore disabitkan kesalahan atas skandal 1MDB enggan memberi keterangan …. https://klse.i3investor.com/web/blog/detail/savemalaysia/2024-02-26-story-h-187554241-

MACC_Ex_S_pore_banker_convicted_to_ref_test_banker_convicted_over_refuse_1MDB Bucu. https://theedgemalaysia.com/node/702394

Youtube. https://www.youtube.com/shorts/O_G9mTG718M

Berita Yahoo. https://malaysia.news.yahoo.com/1mdb-trial-macc-investigator-says-095106569.html

Related Posts

Translate »